Et klik på en mobiltelefon endte med at koste en enlig mor fra Kentucky næsten 29.000 kroner, da hendes 8-årige søn ved et uheld bestilte 70.000 slikkepinde via Amazon. Episoden udviklede sig hurtigt til en viral historie, der både skabte kaos og udløste en bølge af lokal opbakning. Det fortæller People.
Holly LaFavers fik et chok søndag den 4. maj, da hun opdagede et udtræk på 4.200 amerikanske dollars fra sin bankkonto – svarende til knap 29.000 kroner. Hendes søn Liam, som har føtalt alkohol spektrum-forstyrrelse (FASD), havde brugt hendes telefon til at bestille tusindvis af Dum Dums-slikkepinde. Hans hensigt var ifølge moderen uskyldig: han ville holde en karnevalsfest for sine venner og bruge slikket som præmier.
Selvom Liam tidligere har fået lov til at bruge telefonen som belønning, kendte han reglerne om ikke at foretage køb – alligevel skete det. Amazon oplyste, at hun kunne få refunderet pengene, hvis hun afviste leveringen.
Trods dette blev 22 store kasser leveret direkte til familiens hoveddør. Liam jublede, da han så dem. Moren måtte stå klar ved de næste otte pakker for at sende dem retur.
I et forsøg på at løse problemet bad LaFavers om hjælp på Facebook. Svaret var overvældende. Lokale banker, lægehuse og venner trådte til og købte kasser af slikkepindene. Kort tid efter modtog hun besked om, at Amazon refunderede hele beløbet.
Dum Dums’ direktør hyldede Liams entusiasme og foreslog med et glimt i øjet, at han en dag kunne få job i virksomheden. En del af slikket blev doneret til en kirke og Liams skole, og en potentiel katastrofe blev vendt til en hjertelig fortælling om fællesskab og søde løsninger.