Anett og Thomas var strandet på Sardinien: Måtte betale 12000 kroner for at komme til Billund

Af: Lucas Andreas

|

22/07/2024

Udland
Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock
Det store IT-nedbrud fik store konsekvenser for mange rejsende.

Lige nu læser andre også

En to uger lang sejlferie på det smukke Sardinien var ved at lakke mod enden for Anett Færevik og Thomas Edvardsen, da de stod i lufthavnen på Sardinien og skulle hjem til Norge.

Hvad de dog ikke var forberedt på, var at et stort IT-sammenbrud skulle falde sammen med deres hjemrejse.

Parrets hjemrejse begyndte med en række forsinkelser og endte med, at deres fly fra München til Oslo blev aflyst. Trods gentagne forsøg på at få hjælp fra både lufthavnspersonalet og Lufthansa, måtte de selv finde en løsning på deres problemer, og de løsninger kom til at koste dem dyrt.

Det fortæller de til TV 2 Norge.

"Der er ingen hjælp at hente. Vi har talt med både folk i lufthavnen og med Lufthansa, men ingen ved noget, og vi får ingen hjælp. Vi skal selv ordne det hele," fortæller Anett.

Fredag aften ankom de til Münchens lufthavn uden mulighed for at komme videre.

De måtte derfor overnatte på hotel og købe nødvendige toiletartikler og medicin, mens deres bagage stadig befandt sig et sted i lufthavnen. Lørdag var situationen ikke bedre, med lange køer og ingen klar information. "Stort set alle fly er fyldt op, og det eneste fly Lufthansa kan give os, går først på mandag," siger Edvardsen.

Situationen i Münchens lufthavn var kaotisk, og parret besluttede at købe nye flybilletter til Billund for 1.680 euro, svarende til omtrent 12.500 kroner. "Vi vil bare væk, så kan vi håbe, at rejseforsikringen dækker det her," siger en bekymret Thomas Edvardsen.

Sent lørdag aften kunne parret endelig meddele, at de var på vej til Billund uden yderligere forsinkelser. Thomas rapporterede også, at kaosset i lufthavnen skyldtes it-problemer og sågar også en sandstorm.

Søndag morgen ankom de til Billund og skulle derfra videre til Norge søndag aften.

Trods alt ser parret nu frem til at komme hjem og kan ikke gøre andet en at håbe, at rejseforsikringen vil dække deres ekstraudgifter.

Lufthansa har forklaret, at de globale it-problemer var skyld i de mange aflysninger og forsinkelser, og beklager den ulejlighed, det har medført for passagererne.

Anbefalet til dig