Bank udbetaler ved en fejl over 1,1 milliarder til kunder: Kæmper for at få pengene tilbage

Udland
Foto: Shutterstock
Banken har ved en fejl udbetalt over 1,1 milliarder til flere tusinde personer og virksomheder. Og nu kæmper de for at kræve det enorme beløb ind fra kunder i konkurrerende banker.

Lige nu læser andre også

Santander har ved en fejl udbetalt 130 millioner pund (lidt over 1,1 milliarder kroner) til tusindvis af personer og virksomheder. Det skriver Mirror.

Omtrent 75.000 personer og virksomheder i Storbritannien har den 25. december ved en fejl fået indbetalt penge på deres konto fra Santander.

Fejlen skete, da både engangs- og regelmæssige betalinger blev foretaget to gange ved en fejl fra mere end 2.000 virksomhedskonti.

Betalingerne omfattede bl.a. løn, penge fra leverandører m.m. Pengene er blevet overført til kunder i andre banker, herunder Barclays, HSBC, NatWest, Co-operative Bank og Virgin Money.

I og med, at pengene er blevet overført til konti i rivaliserende banker, er Santander nødt til at kommunikere med deres konkurrenter om at få det enorme beløb tilbage.

Santander er angiveligt bekymrede for, at der er nogle af de personer og virksomheder, der har modtaget dobbeltbetalinger, som allerede har brugt pengene. Det gør det nemlig betydeligt sværere at få dem tilbage.

Ifølge The Times er der endda nogle af de konkurrerende banker, der er tilbageholdende med at overføre pengene tilbage, eftersom det kan medføre, at deres kunders konti går i minus. 

Foruden at være i dialog med andre banker, overvejer Santander også at henvende sig direkte til nogle af kunderne i håbet om at få de mange penge tilbage.

Pay UK, der driver de vigtigste betalingssystemer i Storbritannien, er desuden også involveret i processen med at få tilbageført pengene.

Efter sigende er det lykkedes banken at indkræve en del af beløbet allerede. Det står dog ikke klart, hvor stor en del af beløbet, som Santander har formået at få tilbageført.

De penge, der er blevet overført til flere tusinde konti ved en fejl, kommer dog ikke fra Santanders kunders konti. Derimod kommer de efter sigende fra bankens egne reserver.

Dette betyder, at det ikke har nogen betydning for Santanders kunder, eftersom det ikke er deres penge, der er blevet overført. Santander har over 400 fysiske bankfilialer i Storbritannien, hvor fejlen er sket.

"Vi beklager, at nogle betalinger fra vores virksomhedskunder på grund af et teknisk problem blev dobbelt overført til modtagernes konti," siger en talsmand for Santander ifølge Mirror.

"Ingen af vores kunder blev på noget tidspunkt trukket som et resultat af dette, og vi vil arbejde hårdt sammen med mange banker i hele Storbritannien for at genvinde de dobbelt overførte transaktioner i løbet af de kommende dage."

Anbefalet til dig