Prisstigninger på dagligvarer er altid et varmt emne, og det seneste år har prisen på mejerivarer som smør vakt opsigt blandt forbrugere herhjemme såvel som i udlandet.
En analyse fra det norske Nettavisen afslører, at smørpriserne hos de norske dagligvaregiganter Kiwi, Rema og Extra er steget med hele 20 procent.
Ifølge en af lederne i den norske dagligvarebranche skyldes prisstigningen delvist en hård konkurrence på produkter som shampoo og sæbe fra Normal, hvilket har tvunget kæderne til at hæve prisen på fødevareprodukter som smør.
Den forklaring har dog mødt kritik.
Den norske blogger Anders Nordstad, med mere end 90.000 følgere på sociale medier, påpeger, at kædernes begrundelser virker usammenhængende. "På grund af den høje konkurrence har prisen været kunstigt lav i en længere periode," lyder en forklaring fra en af kæderne, hvilket Nordstad kommenterer med skepsis: "Er det sådan vi skal forstå det? Jeg ved ikke engang, om hun selv tror på det."
Dagligvaredirektør i Virke, Bendik Solum Whist, har også taget bladet fra munden og kritiseret både Nordstad og Nettavisen for at bidrage til misforståelser. Bendik Solum Whist argumenterer, at høj konkurrence om smør har gjort det nødvendigt at justere priserne, især da tidligere indtjening på produkter som shampoo og sæbe er blevet presset af lavpriskonkurrenter som Normal.
Bør give effektivisering frem for prisstigninger
Nordstad ser anderledes på situationen. Han mener, at den synkroniserede prisstigning blandt de tre store dagligvarekæder indikerer dårlig konkurrence i markedet. "Når kæderne får konkurrence om nogle produkter, tænker de automatisk, at de skal hæve priserne på vores fødevarer. Jeg synes, det er hårrejsende," siger han og tilføjer, at et sundt marked ville fremme effektivisering frem for prisstigninger.