Mange af os har oplevet den irriterende sætning: 'Hvis du kommer til tiden, kommer du for sent'. I det mindste har mediet Fortune hørt den, mens de lavede interviews med folk på gaden i det finansielle distrikt i New York. Men det ser ud til, at udtrykket er ved at blive forældet.
Arbejdsreglerne blev nærmest ramt af en revolution, da pandemien ramte. Det var næsten som et spil kort, der spredte sig ud over gulvet. Og kontorarbejdere befandt sig midt i mange nye diskussioner. Når folk kan arbejde hjemmefra eller på et kontor, hvad betyder det så egentlig at 'komme for sent'?
Kun 14% af medarbejderne nævner punktlighed som den vigtigste vane på arbejdspladsen, ifølge en undersøgelse fra Monster i august, der omfattede mere end 1.000 ansatte.
"Jeg blev overrasket over, at tallet var så lavt," sagde Vicki Salemi, der er karriereekspert hos jobrekrutteringsfirmaet Monster, til Fortune.
Hun påpegede, at hele 76% af de adspurgte sagde, at det at komme for sent til møder konsekvent var en af de fem mest uhøflige adfærdstyper. Derfor virker 14% 'osær lavt, da det falder ind under punktlighed'.
Desuden er det kun 51% - eller én ud af to arbejdsgivere - der lægger vægt på punktlighed på arbejdspladsen, ifølge Monsters undersøgelse. Måske glider forsinkelser lettere igennem, medmindre der er tale om et gruppeprojekt.
"Hvis der er et møde, uanset om medarbejderen arbejder hjemmefra eller på stedet, er det nemmere at opdage forsinkelse, når der er en fast start, og alle andre allerede er til stede, men du ikke er," tilføjede Salemi.
De fem mest irriterende adfærdstyper og antallet af medarbejdere, der fandt dem mest generende, er ifølge Fortune de følgende:
Ikke at rydde op efter sig selv (88%)
Sladder (81%)
At bruge upassende sprog (78%)
Ikke at svare på beskeder (77%)
Konsekvent at komme for sent til møder (77%)
Faktisk er folk muligvis ligeglade med, hvornår du møder ind, medmindre det begynder at tage tid fra dem selv.
"Folk kan måske have det fint med, at deres kolleger kommer for sent, men hvis det påvirker deres evne til at være produktive, er det ekstremt frustrerende', sagde Jennifer Moss, forfatter af 'Unlocking Happiness at Work', til Fortune.