Nettavisen har gennemført et pristjek af flaskevand i Norge, og resultatet er chokerende.
Det viste sig nemlig, at visse vandmærker i kiosker som 7-Eleven og discountkæder som Kiwi er markant dyrere end populære drikkevarer som Coca Cola og endda mælk. I 7-Eleven blev der fundet en flaske Imsdal-vand på 0,3 liter til en pris af 32 norske kroner, hvilket svarer til en literpris på 107 norske kroner. Til sammenligning kostede en Coca Cola kun 28 NOK i samme nærbutik.
Selv hos dagligvarekæder som Kiwi var priserne for vand højere end for mælk og kakaomælk.
Ifølge BI-professor Lars Olsen fra instituttet for markedsføring er prisdannelsen på flaskevand et tydeligt eksempel på, hvor meget markedsføring og opbygning af brandværdi spiller ind. Derudover kan råvareomkostninger og produktion også påvirke prisen.
Professor Olsen påpeger desuden, at reklameudgifter også spiller en afgørende rolle i prisfastsættelsen af produkter som flaskevand. Han sammenligner med verdenskendte brands som Coca Cola, der er blandt de største annoncører globalt, og påpeger, at også norske producenter som Imsdal investerer betydelige summer i reklame for at skabe en stærk brandværdi.
Kategorisjef Stian Lauritsen fra 7-Eleven forklarer de høje vandpriser med, at 0,3 liter Imsdal ikke er en del af deres faste sortiment, og prisen kan derfor variere fra deres normale tilbud. Han anerkender, at priserne i nærbutikker/kiosker generelt er lidt højere end i dagligvarebutikker og henviser til kampagner som en måde at imødekomme forbrugernes behov for mere prisvenlige tilbud.