Elbilejer i chok over reparationsomkostninger: Prisen lød på 250.000 kroner

Udland
Genrefoto: Kinematapro / Shutterstock.com
Manden var i chok, da han hørte, hvad det ville koste at reparere bilen.

Lige nu læser andre også

Simrat Sooch fra Stoney Creek, som ligger i den canadiske provins Ontario, var en sand tilhænger af elbiler.

Alligevel endte han med at få sig noget af et chok, da han skulle have skiftet batteriet i sin bil.

"Den første, jeg havde, var meget pålidelig," siger Sooch om sin første eldrevne bil, hvorfor han ikke havde nogen betænkeligheder ved at købe nummer to, som var en Hyundai Ioniq fra 2017.

Køretøjet havde allerede kørt 69.000 kilometer, men garantien var gældende frem til 160.000 kørte kilometer.

Sooch fortæller til Global News, at han følte sig sikker på købet. Derfor tøvede han heller ikke med at slå til, da han faldt over den.

"Jeg regnede med, at jeg ikke ville have nogen problemer med det," siger han.

I oktober sidste år dukkede der dog en advarselslampe op på instrumentbrættet.

Han tog derfor bilen med til forhandleren, men teknikerne kunne ikke finde noget problem. Lampen slukkede, men to uger senere stoppede køretøjet med at oplade, og hans bil endte hos forhandleren igen.

Efter flere tests fastslog teknikerne, at batteriet skulle skiftes.

Den angivne pris, inklusive batteri, installation og skatter, lød på over 50.000 canadiske dollars. Det svarer til godt og vel 250.000 kroner.

Batterifejlen skete ved 172.345 kilometer, hvorfor garantien netop var udløbet. Den uheldige detalje efterlod ham med to muligheder: betale for reparationen eller skrotte bilen. Sooch valgte det sidste, fordi reparationsomkostningerne oversteg bilens værdi.

Sooch havde henvendt sig til Hyundai Canada og håbede, at de ville betale for hele eller dele af reparationerne, selvom garantien var udløbet. Det lykkedes dog ikke for ham.

Hyundais forklaring

Global News kontaktede Hyundai og gav den kendte bilproducent flere dage til at undersøge Soochs sag.

Jennifer McCarthy, der er PR-chef for Hyundai Canada, udtalte, at 'omfattende diagnostiske tests ikke blev udført på køretøjet, og køretøjet blev skrottet af kunden, før disse diagnostiske procedurer kunne udføres, hvilket forhindrede en endelig vurdering af den nødvendige service'.

Hun fortalte videre, at det tilbud, der blev givet til Sooch, 'ikke var repræsentativt for de sandsynlige reelle omkostninger i denne sag'.

"Vi undskylder oprigtigt over for Mr. Sooch for disse mangler i kommunikation og service," udtalte hun.

PR-chefen fra Hyundai har over for Global News sagt, at virksomheden er parat til at 'løse denne situation ved at betale markedsværdien for hans køretøj enten kontant eller med en ny Hyundai, som en del af vores forpligtelse over for vores kunder'.

Mens bilproducenter verden over forbereder sig på at sælge millioner af nye elektriske køretøjer i de kommende år, holder mange kunder sig til brændstof- og hybridkøretøjer på grund af bekymringer om de høje reparationsomkostninger, når batterier svigter.

Anbefalet til dig