I takt med at Østrig, Tjekkiet og Holland arbejder på højere hastighedsgrænser, har Schweiz besluttet at sænke tempoet for at forbedre trafikafviklingen og reducere miljøpåvirkningen. Det skriver mediet Ziarul Romanesc.
I Østrig har regeringen foreslået et forsøg, hvor hastighedsgrænsen hæves til 150 km/t på udvalgte motorvejsstrækninger. Formålet er at undersøge, om en højere hastighed kan lette trafikken uden at kompromittere sikkerheden. Et lignende eksperiment blev gennemført i 2018 med en grænse på 140 km/t, men blev afsluttet i 2020. Den aktuelle politiske situation har dog sat de nye planer i bero.
I Tjekkiet og Holland bliver hastighedsgrænserne hævet i 2025. I Tjekkiet vil visse motorvejsstrækninger få en ny øvre grænse på 150 km/t, mens Holland vil genindføre 130 km/t i dagtimerne efter flere år med en begrænsning på 100 km/t. Ændringerne møder dog kritik fra miljøorganisationer og trafiksikkerhedseksperter, som advarer om øget CO2-udledning, højere brændstofforbrug og større ulykkesrisiko.
I modsætning hertil har Schweiz afvist forslag om at hæve grænsen til 130 km/t og planlægger i stedet at sænke hastigheden til 80 km/t i myldretiden. Ifølge landets vejmyndighed, Astra, har forsøg vist, at lavere hastigheder kan mindske trængsel. Inden 2026 vil infrastrukturen blive opgraderet, så hastighedsbegrænsningerne kan håndhæves over 2.380 km motorvej.