Det får stor betydning for alle brugere
Lige nu læser andre
Meta, som står bag Facebook og Instagram, skal nu give brugere i EU mulighed for at vælge, hvor meget deres data må bruges til reklamer.
Det sker som følge af EU’s digitale lovgivning Digital Markets Act, også kaldet DMA.
Brugerne får to tydelige valg
Fra januar 2026 skal brugere præsenteres for to klare valgmuligheder. Enten kan man acceptere, at ens data bruges fuldt ud til personligt målrettede reklamer, eller man kan vælge en løsning, hvor der deles færre oplysninger og hvor reklamerne bliver mindre tilpassede. Det fortæller Digital markets.
EU kritiserede Meta for manglende valg
EU-Kommissionen har godkendt Metas beslutning efter et længere forløb. I april 2025 konkluderede Kommissionen, at Meta ikke levede op til kravene i loven, fordi brugerne ikke havde en reel mulighed for at sige nej til omfattende dataindsamling.
Kommissionen vil følge udviklingen tæt
Kommissionen vil overvåge, hvordan Meta gennemfører den nye reklame model.
Læs også
Både virksomheden selv og andre aktører i markedet vil blive bedt om at give dokumentation og feedback på, om valget fungerer i praksis.
Ifølge Kommissionen skal valget være klart, frit og effektivt. Kommissionen siger:
“Brugerne i EU skal have et reelt og effektivt valg, hvilket er deres ret under DMA.”
Første gang Meta giver denne form for valgfrihed
Det er første gang, at Meta giver brugere i EU et tydeligt valg om, hvor meget data der må bruges til reklamer på Facebook og Instagram.