I juni valgte Rema 1000 at bryde med de traditionelle prisvinduer, som længe har reguleret prissætningen inden for norske dagligvarer. Samtidig med denne beslutning har dagligvaregiganten også sikret sig lavere priser fra sine leverandører, hvilket blev annonceret i en pressemeddelelse tidligt fredag morgen.
Ifølge Rema 1000 er over 40 produkter inden for kategorien fersk kød og pålæg blevet sat ned i pris som følge af denne strategiske ændring. Prisreduktionerne spænder fra 0,6 procent til 8,6 procent og inkluderer populære varer som bacon og hakket kød. Hele produktlisten kan findes på Rema 1000's hjemmeside.
Det skriver den norske avis MN24.
Line Aarnes, der er kategori- og indkøbschef for Rema 1000 Norge, udtaler:
"Vores mål er at være billigst på dagligvarer i Norge. Vi holder ikke tilbage med nedsættelser af skatter, moms eller lavere priser fra leverandører. Lavere priser for os betyder lavere priser til kunderne."
Denne prisnedsættelser kommer efter et fald i priserne på fiskevarer for nogle få dage siden. Både Kiwi og Rema 1000 rapporterede om øget salg af fiskeprodukter, efter at de i samarbejde med Coop Extra sænkede priserne på fisk.
Efter nyheden om prisnedsættelserne blev offentliggjort, fulgte Kiwi- og Extra-kæderne straks efter og justerede deres priser i overensstemmelse hermed, ifølge Nettavisen.
Nettavisen har også haft en samtale med Tor Wallin Andreassen, professor ved Norges Handelshøjskole, der mener, at der er en vigtig faktor, som forbrugerne bør være opmærksomme på:
"Det her med prisnedsættelser er noget, de larmer om. For det bagvedliggende er, at de hæver priserne," udtaler Tor Wallin Andreassen til Nettavisen.
Lavpriskæderne har omkring 4.500 forskellige produkttyper i butikken, og den aktuelle prisnedsættelse omfatter kun 42 produkter.
"Prisstigningerne sker i baggrunden af den dragende magiske fløjte, der kaldes prisnedsættelser. Det er en falsk manøvre for at flytte opmærksomheden væk," fortsætter han og forudsiger, at Remas konkurrenter snart vil følge trop.