H&M følger trop: Indfører nyt gebyr

Af: Thea Andersen

|

20/09/2023

Udland
Foto: Shutterstock.com
Foto: Shutterstock.com
H&M indfører returneringsgebyr.

Lige nu læser andre også

En af verdens største tøjproducenter, H&M (Hennes & Mauritz), har taget en drastisk beslutning for at tackle udfordringerne med online shopping og returneringer. Virksomheden begyndte at opkræve £1.99, svarende til omkring 18 danske kroner, som et gebyr, når kunder sender produkter tilbage, medmindre varen er defekt eller forkert leveret.

Denne beslutning kommer som et svar på det stigende problem med kunder, der køber store mængder online og derefter returnerer størstedelen af varerne, skriver Mirror.

H&M har dog indført en undtagelse for sine H&M-medlemmer, der stadig kan returnere varer gratis, selvom der ikke er noget galt med produktet. En talsperson fra H&M udtalte til BBC, at ændringen blev indført i sommers.

The Mirror har forsøgt at kontakte H&M for yderligere kommentarer, men der er endnu ikke kommet nogen respons fra virksomheden.

Beslutningen fra H&M har rejst spørgsmål om, hvorvidt andre virksomheder vil følge trop.

Retail-eksperten Jonathan De Mello udtalte til BBC: "Det er interessant, at virksomheder synes at gøre det på en lidt skjult måde, men det er en fornuftig ting at gøre. Det giver økonomisk mening, da det afskrækker kunder fra at købe store mængder online og derefter returnere flertallet af dem. Det har været et reelt problem for virksomheder."

Den kommer efter en nylig opdatering om virksomhedens økonomiske præstation, der viste, at salget stagnerede i løbet af sommeren. Den svenske modekæde, der også ejer mærker som Cos, Weekday og Monki, udtalte:

"Arbejdet mod virksomhedens mål om at nå en fortjenstmargen på 10% i 2024 går i den rigtige retning. Rentabilitet og beholdningsniveauer har været prioriteret i kvartalet."

Victoria Scholar, chef for investering hos Interactive Investor, udtalte: "H&M har skåret ned på omkostninger for at tilpasse sig stigende omkostninger i forbindelse med lønninger, energi og materialer. Imidlertid har virksomheden haft vanskeligheder med at følge med Zara, dens største konkurrent, samt andre hurtig-mode billigere e-handelskonkurrenter."

Det er værd at bemærke, at flere andre detailhandlere, herunder New Look, Zara, Boohoo, Uniqlo og Next, allerede opkræver gebyrer for returnering af online ordrer. For eksempel indførte New Look for nylig et £1.99 gebyr for online returneringer, men kunder kan stadig returnere varer gratis i butikkerne.

En talsperson fra New Look udtalte til The Mirror: "New Look har besluttet at afprøve et £1.99 gebyr for postale returneringer. Dette er i tråd med den brede branchepraksis og afspejler de stigende omkostninger i forbindelse med levering og afhentning. Kunder kan stadig returnere deres online ordrer til vores butikker uden omkostninger."

Next hævede sit gebyret pr. returneringsanmodning fra £2 til £2.50 året før, mens Boohoo-kunder betaler £1.99 for at returnere en online ordre.

Om gebyret i H&M også gælder her i Danmark, er uvist.

Anbefalet til dig