H&M møder massiv kritik: Forskelsbehandler kunderne

17/11/2020

Sarah Steenfeldt

Foto: Shutterstock
Den svenske modegigant er kommet i modvind.

Mest læste i dag

Det er med skjult kamera blevet afsløret, hvordan kunderne bliver forskelsbehandlet af medarbejderne. To kvinder har haft skjult kamera på, mens de har været i præcis de samme butikker, med det samme formål - nemlig at bytte varer uden kvittering eller byttemærke. 

Den ene kvinde fik lov til det i alle tre butikker, mens den anden kvinde ikke gjorde. Der er tale om to kvinder på omtrent samme alder - men der er en enkelt forskel på kvinderne, den ene er en hvid svensk kvinde og den anden er en svensk kvinde, med anden etnisk baggrund.

Det er det svenske program 200 Sekunder, der er lavet af Aftonbladet, som har lavet undersøgelsen.

De to kvinder havde begge samme formål i butikken, de skulle bytte tøj, som de ikke havde kvitteringen eller byttemærke på. Den hvide svenske kvinde fik i alle tre tilfælde byttet tøjet til noget andet, mens den anden kvinde blev nægtet det. Svaret var, at hun skulle have kvitteringen på tøjet med, ellers kunne de ikke bytte det - heller ikke til noget andet.

Omkring 12 nuværende og tidligere medarbejdere fra H&M (Hennes og Mauritz, red.) har deltaget i interview med mediet, hvor de beretter om at kunderne diskrimineres.

“Kunder med indvandrerbaggrund behandles meget dårligere,” siger en medarbejder fra H&M til Aftonbladet.

"Ville aldrig ske for en hvid svensk kvinde"

En anden medarbejder beskriver, hvordan vedkommende tydeligt bemærker at der er en racismekultur i butikkerne.

“Jeg har set tøj blive taget fra kunder med indvandrerbaggrund mens de gik rundt i butikken, hvor det er blevet lagt op til kassen, med besked på at det kan betales her. Det ville aldrig ske for en hvid svensk kvinde.” Lyder ordene fra en anonym medarbejder i interviewet. 

Aftonbladet har kontaktet H&M med henblik på, at de skulle kommentere på interviewet. I fire uger nægtede H&M at se programmet eller foretage et interview med mediet. De har nu sendt et svar til Aftonbladet, hvor de fortæller at de tager kraftigt afstand fra alle former for racisme.

“Vi tager kraftigt afstand fra alle former for racisme og diskrimination. Det er en selvfølge, at alle mennesker skal behandles lige og med respekt af os, både som kunder og medarbejdere, og derfor tager vi denne type beskyldninger meget alvorligt. Vi arbejder konstant på at forbedre os selv og for, at mangfoldighed er en naturlig del af vores organisation, så vi sammen skaber en kultur, der afspejler vores omgivelser, byder velkommen og fremmer mangfoldighed og inklusion.” Sådan lyder fra svaret fra H&M til mediet.

 

 

Anbefalet til dig