Jens fik nyt vaskesystem ved sin lejlighed: Så fik han sig en grim overraskelse på huslejen

Af: Lucas Andreas

|

12/07/2024

Udland
Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock
Det nye vaskesystemer har været til stor frustration for Jens og de andre lejere i lejlighedskomplekset.

Lige nu læser andre også

De fleste boligejere kender alt til de trælse udgifter, det følger med at have et hus der skal vedligeholdes.

Som lejer står man heldigvis ikke selv for vedligeholdelse, men på trods af det ses det ofte, at man indirekte selv betaler for det gennem huslejestigninger eller gebyrer.

Det kan Jens Busch, der i over to årtier har nydt livet i det samme to-etagers byhus, hvor han bor til leje, skrive under på.

Gennem den lange periode Jens har boet i ejendommen, der er kommunalt ejet, leveret en god og stabil boligoplevelse for Jens og hans naboer.

Jens Busch roser området for dets ro og vedligeholdelse. Han fortæller, at de fleste ting fungerer, som de skal, selvom enkelte lejere har lidt svært ved at skelne mellem storskrald og husholdningsaffald.

Men på det seneste har nye gebyrer og betalinger skabt forvirring og frustration blandt beboerne.

Det fortæller Jens til det svenske medie Hemhyra.

I lejlighedskomplekset, der ligger nær centrum i den svenske by Lidingö, fik de i vaskerummet for nogle få år siden udskiftet vaskemaskinerne, som kan bookes via en digital tavle.

Selvom systemet har været i brug i flere år, kan det ikke benyttes via telefon eller tablet, hvilket betyder, at Jens og de andre beboere stadig skal ned og bestille tid manuelt.

Ligesom vaskebookningen er dørene til ejendommene også digitaliseret, da de åbnes med en nøglebrik, men også her fungerer samtaleanlægget ikke optimalt, hvilket gør det svært for Jens at låse porten op fra sin lejlighed.

Fik ekstra regning hver måned

Tidligere på året opdagede Jens, at han betaler ekstra for det digitale bookingsystem og passersystem til dørene.

Han blev slemt overrasket, da han læste sin lejeaftale og fandt gebyrer for "digitale tavler" og "passersystem." "Jeg synes, det er normale ting, der skal være med i huslejen og ikke noget, som værten skal kunne tage ekstra for," udtaler Jens.

Philip Axén, forhandler i Lejerforeningen, forklarer, at gebyrerne blev introduceret under de seneste huslejeforhandlinger. Ejendomsejerne ønskede højere kompensation for nøglebrikkerne, da de anses for at hæve standarden, men dette blev ikke accepteret. Flere lejere har reageret på gebyrerne og mener, at værten har været dårlig til at informere om dem.

Mikael Thorell, ansvarlig for Lidingö byboliger, erkender, at gebyrerne kunne have været håndteret bedre. "Vi skulle have udsendt oplysninger til vores lejere og så have indregnet beløbene i huslejen," siger han og tilføjer, at det er kutyme at tage et gebyr for disse tjenester.

Anbefalet til dig