Et hollandsk fly med 41 passagerer og besætningsmedlemmer om bord måtte erklære en nødsituation inden for tre minutter efter at være lettet fra Dublin Lufthavn for to år siden, da den 35-årige pilot, der styrede flyet, kollapsede i sit sæde.
En rapport fra Air Accident Investigation Unit (AAIU) afslørede også, at KLM-flyet fra Dublin til Amsterdam blev ramt af et 'birdstrike', da det kort tid senere nødlandede tilbage i lufthavnen.
Undersøgelsen fra AAIU beskrev hændelsen som en 'alvorlig hændelse', der fandt sted den 19. oktober 2022. Nødsituationen involverede et Embraer E175-200 STD-fly med 37 passagerer og fire besætningsmedlemmer ombord.
Ifølge rapporten følte piloten sig utilpas kort efter afgang kl. 08.22 og kollapsede derefter i sit sæde og blev hurtigt ude af stand til at udføre sine opgaver. Flyets anden pilot forsøgte uden held at vække sin kollega ved at tale højt og ryste ham i skulderen.
Hændelsen skete blot tre minutter efter afgang, da flyet havde nået en højde på 10.000 fod. Efterforskere fra AAIU bekræftede, at autopiloten var aktiveret på det tidspunkt.
Flyets anden pilot overtog alle opgaver og udsendte en alarm til flyvekontrollen for at få tilladelse til at vende tilbage til Dublin Lufthavn og informere lufthavnsmyndighederne om, at der ville være behov for lægehjælp.
Han bad også straks om hjælp fra kabinepersonalet ved at bruge nødknappen og banke på cockpittets dør. Selvom piloten genvandt bevidstheden og virkede stabil, blev det vurderet, at han ikke længere var i stand til at være en del af den aktive besætning. Det skriver mediet EchoLive.
Kabinepersonalet hjalp med at sikre piloten til hans sæde, som blev rykket væk fra kontrolpanelerne, og satte en iltmaske på ham. Passagererne blev informeret via flyets højttalersystem om, at flyet ville vende tilbage til Dublin, og at de ville få yderligere oplysninger fra kaptajnen efter landingen.
Eterforskerne rapporterede, at flyet mødte en flok fugle i cirka 100 fods højde under indflyvningen og blev ramt af en fugl på venstre side af næsen. Rapporten oplyste, at det ikke forårsagede nogen problemer, men at det kunne have øget den resterende pilots arbejdsbyrde betydeligt.
En normal landing blev udført kl. 08.40, selvom piloten bemærkede, at vejrforholdene var forværret.
En medicinsk vurdering af den utilpasse pilot konkluderede, at han havde lavt blodtryk, og at hans tilstand sandsynligvis skyldtes en kombination af mangel på vand og mad samt den stigende kabinehøjde efter afgang.
KLM informerede de irske efterforskere om, at de indledende og tilbagevendende træningssessioner, som de udfører i en simulator, inkluderer procedurer for, hvad der skal gøres, hvis en pilot bliver ude af stand til at fortsætte.
AAIU bemærkede, at hændelsen indtraf med minimal advarsel kort efter afgang, hvilket er en fase af flyvningen, der indebærer en høj arbejdsbyrde for flybesætningen.