Kvinde brugte sin telefon i mindre end 1 time: Endte med at koste over 58.000 kroner

Udland
Genrefoto: Pixabay
Genrefoto: Pixabay
En kvinde brugte sin telefon i mindre end en time, men endte alligevel med at få en regning på mere end 58.000 kroner.

Lige nu læser andre også

En kvinde, der brugte sin telefon i mindre end en time i New York for at kontakte sit mobilselskab, har fået en regning på næsten 6.700 pund.

Hilary O'Donnell fra Nottingham opdagede problemet, da hun ankom til sit hotel og fandt ud af, at hendes telefon ikke kunne foretage opkald. Hun forsøgte derfor at kontakte Plan.com for at få hjælp. Da hun kom hjem, modtog hun en regning på 6.648 pund for sine forsøg - en sum, hun finder urimelig og overdrevet.

Hendes oplevelse fremhæver de enorme roamingafgifter, der kan opstå, hvis man bruger sin telefon i udlandet uden et loft på udgifterne. Det viser også de høje gebyrer, som nogle selskaber opkræver for små datamængder.

O'Donnell var fem dage i New York med en gruppe venner, da hendes telefon ikke virkede, og hun troede, at forbindelsen var blokeret. Hun kunne heller ikke bruge hotellets Wi-Fi eller aktivere det eSIM, hun havde planlagt at bruge for at undgå høje opkaldsgebyrer.

Hun konkluderede, at hun ikke var tilsluttet Plan.coms data - men det var hun faktisk. Fejlen opstod, da hun forsøgte at kontakte Plan.com, som er et teleselskab baseret på Isle of Man, som specialiserer sig i erhvervskunder.

Hendes mislykkede forsøg på at kontakte dem via WhatsApp brugte omkring 850 MB data, som blev faktureret til 7,75 pund pr. MB uden for Europa.

"Fordi det virkede som om, jeg ikke brugte hotellets Wi-Fi, antog jeg, at der ikke blev brugt data," forklarer hun.

Hun fik til sidst sit eSIM til at virke og brugte det resten af turen. Men da hun kom hjem, var hendes konto blevet blokeret, og hun fik at vide, at forbindelsen ikke ville blive genoprettet, før regningen blev betalt.

O'Donnell indrømmer, at hun ikke havde sat et loft på sine udgifter, men siger, at hun ikke forstod proceduren ved kontraktens start.

"Jeg vidste ikke engang, at jeg brugte tjenesten, da jeg havde installeret et eSIM for at undgå at blive opkrævet for meget," sagde hun ifølge The Guardian.

Roaminggebyrer varierer meget mellem forskellige udbydere, hvilket naturligvis også gør sig gældende for teleselskaberne på det danske marked.

O'Donnell afviste et goodwill-tilbud på 400 pund og klagede til en ombudsmand, hvor hun hævdede, at gebyrerne var uretfærdige. Hun ønskede at betale en 'rimelig pris for en lille fejl'. Ombudsmanden gav dog fordelen til Plan.com, da priserne var i overensstemmelse med deres annoncerede vilkår.

Plan.com har forsvaret sig ved at sige, at deres priser er klart oplyst på deres hjemmeside, og at kunden ikke havde valgt et forbrugsloft, hvilket er almindeligt for erhvervskunder.

Forbrugere rådes til at tjekke deres roamingvilkår, købe datapakker eller bruge eSIM for at undgå høje gebyrer - især uden for Europa.

Anbefalet til dig