Aaron Morris, der var far til fem, fik hjertestop i en ambulance, mens hans gravide kone, Samantha, måtte dirigere ambulancen til hospitalet, fordi chaufføren ikke kendte vejen.
En retsmedicinsk undersøgelse afslørede ifølge mediet LBC, at Mr. Morris måtte vente næsten en time på en ambulance efter en motorcykelulykke. Undersøgelsen konkluderede, at forsømmelse fra ambulancevæsnet var en medvirkende faktor.
31-årige Morris døde den 1. juli 2022 kl. 18:40 på University Hospital of North Durham - cirka seks timer efter ulykken i Esh Winning. Hans kone, som var 13 uger gravid med tvillinger og fejrede sin fødselsdag, stødte tilfældigt på ulykkesstedet, hvor hans motorcykel var kollideret med en bil.
Det fremgik af undersøgelsen, at det tog 54 minutter, før ambulancen nåede frem, selvom målet var 18 minutter. En ekspert vurderede, at Morris havde op til 95 procent chance for at overleve, hvis han var blevet behandlet hurtigt.
En lægehelikopter kunne være blevet sendt tidligere, men det skete ikke. Derudover blev en specialist, kendt som en klinisk teamleder (CTL), ikke sendt til stedet, da hun blev tilbageholdt i et møde.
"Det er meget sandsynligt, at Aaron Morris ville have overlevet, hvis tilgængelig specialbehandling var blevet givet i tide," sagde retsmedicineren Crispin Oliver.
Han påpegede, at forsinkelsen skyldtes både manglende ressourcer og manglende udsendelse af CTL på trods af tilstrækkelig information. Undersøgelsen konkluderede, at ambulancevæsnets manglende respons, som var præget af forsømmelse, bidrog til Morris' død.
Morris døde af de brystsmerter, han havde pådraget sig i ulykken. Han var ved bevidsthed og træk vejret efter ulykken, men var i stærke smerter. To eksperter vurderede, at hans død kunne være undgået med korrekt medicinsk behandling før hans hjertestop kl. 13:52.
Det sidste tidspunkt, hvor behandling kunne have gjort en forskel, var muligvis blot fem til ti minutter før hjertestoppet. Efter undersøgelsen udtrykte hans kone tilfredshed med de forbedringer, som North East Ambulance Service og Great North Air Ambulance Service (GNAAS) havde implementeret.
"Jeg værdsætter den gennemsigtighed og proaktive tilgang, NEAS og GNAAS har udvist, og jeg er glad for, at der er draget læring af situationen. Ændringerne vil forhindre andre familier i at opleve en lignende tragedie," sagde hun.
Hun tilføjede, at hun nu føler sig tryg ved at ringe 999 og anmode om en ambulance fra North East Ambulance Service - noget hun tidligere ikke troede, hun ville sige.