Leiv på 89 har været buschauffør hele sit liv: De sidste 15 år har det været uden passagerer

Af: Lucas Andreas

|

27/06/2024

Udland
Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock
Leiv savner kundekontakten i bussen.

Lige nu læser andre også

Gennem hele 60 år har har den nu 89 år gamle Leiv P. Larsen stolt sat sig ind på førersædet af bussen.

For 15 år siden var der dog en ting, der ændrede sig drastisk - pludselig var busserne til stor ærgrelse for Leiv nemlig tomme.

Det fortæller han til NRK.

Selvom Leiv ikke længere har passagerer med, nyder han stadig arbejdet og selskabet med sine kolleger, som han fortæller: "Jeg har skønne arbejdskolleger, der behandler mig på samme måde som alle andre."

Leiv savner dog at have folk med på sine ture, da han altid har været udadvendt og nød at være buschauffør for passagererne.

I Norge, hvor Leiv kører bus, er den øvre aldersgrænse for at køre bus med passagerer 75 år. Da Leiv fyldte 75, måtte han derfor vænne sig til at køre alene.

Han kører nu busser til og fra værkstedet og til vaskehallen. Trods de ændrede arbejdsopgaver er Leiv glad for at kunne fortsætte med at bidrage, både socialt og arbejdsmæssigt.

Danmark har ingen aldersgrænse

I modsætning til Norge har både Sverige og Danmark ingen øvre aldersgrænse for buschauffører, så længe de opfylder sundhedskravene.

Michael Nielsen, adm. direktør i Dansk Persontransport, siger: "Vi har mange eksempler på chauffører, der er langt over 75 år. I Danmark er 60 procent af buschaufførerne over 55 år, og vi er meget glade for at tiltrække seniorer til branchen."

Stor mangel på chauffører

Der er stor mangel på buschauffører i Norge, og mange chauffører er over 60 år.

Ifølge NHO Transport ønsker mange af de ældre chauffører at fortsætte med at arbejde efter 75-årsalderen. Jofri Lunde, erhvervspolitisk chef i NHO Transport, bemærker: "Mange er kede af det, når de skal parkere bussen i en alder af 75 år, især dem, der er vant til at køre turbusser."

Transport- og Kommunikationsministeriet har dog afvist at hæve aldersgrænsen yderligere. De påpeger, at risikoen for ulykker stiger markant for trafikanter over 75 år på grund af nedsatte færdigheder som koncentration og observation.

Anbefalet til dig