Det er ikke utænkeligt at kunder i supermarkeder som Lidl, Netto og Rema 1000 kan få et chok, når de kigger på kvitteringen.
Madpriserne er steget betydeligt i de seneste år, og derfor kigger flere og flere på kvitteringen for at se, om tingene nu er blevet slået korrekt ind. Det er det desværre ikke i alle tilfælde.
En chef hos Lidl i Tyskland advarer nu om en fejl, som kasseekspedienter ofte begår – en fejl, der kan koste kunderne penge.
Kasseekspedientens fejl, der koster penge
Køen ved kassen vokser, og kasseekspedienten forsøger at få varerne igennem så hurtigt som muligt.
I hastværket kan hun finde på at lægge to bakker frugt på vægten samtidig.
"Og det er præcis, hvad din kasseekspedient aldrig må gøre," advarer en Lidl-chef i en TikTok-video.
Men hvorfor er det vigtigt for kunderne at være opmærksomme på dette? Det giver Senest.dk svaret på.
Forklaringen er simpel: Ved Lidl er kassesystemet indstillet til at trække præcis 30 gram fra ved vejning af frugt – dette er emballagens vægt. Hvis kasseekspedienten vejer to bakker samtidig, betaler kunden altså for 30 gram for meget, hvilket betyder, at de betaler mere end nødvendigt.
Hvor meget koster det ekstra?
I eksemplet koster det 8,17 kroner i stedet for 7,95 kroner – en forskel på næsten 3 procent.
Selvom det er en lille forskel, kan det hurtigt løbe op ved flere køb.
Selv nogle Lidl-ekspedienter er overraskede:
"Ingen har fortalt mig det. Jeg har gjort det i årevis. Nogle gange tre ad gangen," indrømmer en ansat som kommentar til videoen.