Supermarkederne har hævet prisen på flere produkter, hvilket har ført til utilfredshed blandt kunderne og motiveret dem til at lede efter billigere alternativer.
Producenterne har forsøgt at holde priserne så stabile som muligt, men det sker undertiden ved metoder, der i sidste ende kan koste forbrugerne mere.
En Lidl-kunde stod for nylig over for en overraskende opdagelse, da han opdagede en skjult information efter at have tømt sin salamipakke, skriver det tyske medie HNA.
Kunden delte et billede af den tomme salamipakke på det sociale medie X (tidligere kendt som Twitter).
På bunden af pakken stod der: "Vægten af denne emballage er blevet reduceret med 29%."
Kunden bemærkede det ironiske i, at man skal spise den sidste skive salami for at opdage denne skjulte information.
"Er det virkelig tilfældet med Lidls salami?," spørger kunden og refererer til shrinkflation, der ifølge Finans betyder, at virksomheder forsøger at dække over de stigende forbrugerpriser ved at lade prisen på varen forblive den samme, mens varens indhold gøres mindre.
I kommentarfeltet under opslaget var der delte meninger.
"Men indholdet har samme vægt. De vil bare vise, at de reducerer affaldet, ikke? Sådan forstår jeg det i hvert fald," skrev en bruger, mens en anden kommenterede:
"Jeg tænkte også det samme først, men hvorfor ville de så skjule det på den måde i stedet for tydeligt at skrive det på pakken?"
"Det står klart, at det er emballagen og ikke indholdet," skrev en tredje.
Kunden taggede Lidl i opslaget, men de har ikke reageret på spørgsmålet.
Det er derfor uklart, om der rent faktisk er tale om shrinkflation eller ej.