Lillian måtte ikke gå ombord på Norwegian-fly: Her er den bizarre årsag

Udland
Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock
Lillian havde billet, men alligevel måtte hun ikke komme med.

Lige nu læser andre også

En norsk kvinde ved navn Lillian Hansen blev afvist ved gaten i Gardermoen Lufthavn, da hun skulle besøge sine forældre i Stavanger.

Hun fortæller nu til TV 2 Norge, at hun blev chokeret, da hendes flybillet lyste rødt:

"Det første, jeg tænkte, var, at jeg stod ved den forkerte gate. Så fik jeg at vide, at jeg stod ved den rigtige, men at flyet var overbooket."

Norwegian havde overbooket flyet, hvilket betød, at Lillian ikke kunne komme med, selvom hun havde bestilt sin billet flere uger i forvejen.

Det forårsagede store frustrationer hos hende, da hun skulle besøge sine forældre på et plejehjem og dermed mistede værdifuld tid med dem.

"Nu fik jeg kun en time og tyve minutter med min familie, som jeg ikke når at se ofte nok," siger hun.

Problemet eskalerede yderligere, da Lillian fem minutter før afgang fik besked om, at hendes fly var blevet ændret fra 11:40 til 15:00.

Hun fik derefter tilbuddet om at acceptere ændringen eller få pengene tilbage, men ingen af valgene var gunstige for hende.

"Den måde, de kun giver os valget mellem at acceptere et nyt afgangstidspunkt på gaden eller at få billetterne refunderet, uden varsel, er ikke særlig gunstig for os rejsende," udtaler hun.

Norwegian reagerer

Eline Hygge Skari, der er pressechef i Norwegian, forklarer, at det ikke er muligt at informere passagerer om overbookinger før check-in, da det først er dér, det vides, hvor mange der reelt møder op.

"Hvis vi har for mange passagerer på en afgang, forsøger vi at finde nogen, der ønsker at blive ombooket til en senere afgang mod kompensation," siger pressechefen.

Advokat, Benedikte Lund, fra det danske selskab Flyhjælp forklarer tilmed, at overbooking er lovreguleret i EU, og at flyselskaberne skal tilbyde fuld kompensation og assistance, for eksempel ny flybillet eller hotelophold.

Hun påpeger, at flyselskaberne har pligt til at informere deres passagerer om ændringer af rejsen, men det er der flere, der 'glemmer'.

Lillian kan derfor søge om erstatning, men står tilbage med en følelse af, at kommunikationen fra Norwegian kunne have været bedre.

Anbefalet til dig