Flyetikette er et af de mest debatterede emner verden over. Det handler om alt fra om det nogensinde er okay at gå rundt barfodet, til hvornår det er bedst at læne sædet tilbage.
Et af de emner, der ofte kommer op, er selve sæderne, da alle har deres egne præferencer. Nogle mennesker elsker at sidde ved vinduet, mens andre foretrækker en plads ved gangen for lettere at kunne komme ud, hvis de skal på toilettet.
Andre foretrækker at sidde forrest eller bagerst i flyet for at kunne komme hurtigere ud. Hertil er der også mange, der vælger at betale lidt ekstra for mere benplads.
Sidstnævnte var netop hvad en mand besluttede at gøre på en nylig flyveture med flyselskabet Delta. Han fik dog aldrig den ekstra benplads, han havde betalt for, da nogle andre passagerer tilsyneladende havde andre planer.
Han har selv delt sin historie på forummet Reddit, hvor han beskrev sit dilemma. Manden forklarede, hvordan han 'måtte give afkald på et sæde til fordel for en dame med børn'. Desuden spurgte han brugerne, om Delta ikke burde refundere ham, hvilket ifølge Tyla har udløst debat.
"Jeg måtte give afkald på et betalt sæde med ekstra benplads for et sæde 15 rækker tilbage, så en kvinde kunne sidde med sit cirka 10 år gamle barn. Vil Delta refundere mig eller bare give mig miles?" skrev han.
"Jeg ved, at jeg opfører mig som en stor baby, men jeg havde lagt mange tanker i at vælge det sæde. Især at vælge den side, hvor solen ikke er, fordi jeg bliver syg og hader at have det varmt i et fly."
"Jeg forstår godt, at hun gerne ville sidde med sit barn, men er stadig irriteret over, at dette sker. Det virker som om, at personalet burde løse det i stedet for at sætte passagerer i ubehagelige situationer."
Hans indlæg udløste en heftig debat på Reddit, hvor mange brugere var enige i, at situationen havde været uretfærdig. Andre argumenterede dog for, at der kunne have været en simpel løsning.
"Kvinden bestilte ikke to sæder sammen med sit 10-årige barn? Det lyder som hendes problem, og ikke dit," skrev en bruger.
"De burde have flyttet dem begge til sæderne 15 rækker tilbage og opgraderet personen bagerst i flyet. At bede nogen om at lade sig nedgradere for at gavne en anden, er ikke cool," lød det fra en anden.
En tredje mente, at kvinden burde have håndteret problemet med personalet, mens en fjerde skrev om sine egne erfaringer.
"Som forælder har jeg ofte fået at vide af personalet, at jeg skal spørge nogen på flyet. Jeg forsøger at planlægge, men hvis der et flyskifte eller en systemfejl, bliver vi nogle gange flyttet rundt," skrev vedkommende.
"Det lyder som om, at du fortryder, at du ikke stod ved, at det var din plads. Hvis du er 'Platinum'-kunde, ikke betaler ekstra og personalet ikke har sagt: 'Byt plads eller vi tager ikke afsted', er det dit ansvar.
Hvis alle holdt en hård linje, sagde 'nej' og lod Delta håndtere det, ville det måske ikke ske så ofte," skrev en femte.