Marius fik stor overraskelse, da bilen var til syn: Skulle betale 36.000 kroner i afgift

Af: Lucas Andreas

|

26/06/2024

Udland
Foto: Youtube
Foto: Youtube
Bilen var "for ny".

Mest læste i dag

Da Marius Jensen sidste år købte en brugt Toyota Hillux, var det med en klar intention om at ombygge den fra en to-sæders til en familievenlig fem-sæders.

"Det eneste, jeg var bekymret for, var at kunne registrere to-sædet som en fem-sædet, da det her skulle være vores familiebil," fortæller han til det norske magasin Motor.

Marius Jensen er fra Vestby i Norge, hvor afgiftsreglerne betyder, at biler, der er indregistreret før 2014, gratis kan omregistreres til en femsæders.

Derfor kunne Marius' nyindkøbt Toyota lige akkurat omregistreres gratis, da den store pick-up truck er fra 2013.

"Men da jeg kom til vejmyndighederne, fandt jeg ud af, at jeg skal punge ud med næsten 100.000 kroner i skat for at få den registreret med fem sæder," fortæller Marius Jensen.

Hvad sælgeren ikke havde fortalt ham var, at bilens første indregistrering ikke fandt sted i Norge.

Bilen kom nemlig først til landet i 2016, hvor den blev importeret.

Det betyder, at den faldt under nye regler, som kræver, biler skal betale afgift for omregistrering som personbil i op til 20 år efter indregistreringen i Norge.

Sagen tog en yderligere drejning, da Forbrugerklagenævnet gav Marius ret til at fortryde købet og få købesummen tilbage, efter det blev klart, at omkostningerne ved at få bilen omregistreret var uforudsete for ham.

Dommen resulterede i en juridisk kamp mellem Jensen og bilforhandleren, Drammen Autopartner.

Ulovlig reservedel gav brugsforbud

Problemerne stopper ikke her for Marius Jensen. Udover afgiftsproblemerne blev bilen også solgt med en kofanger, som ikke var EU-godkendt, hvilket førte til et brugsforbud fra det norske vejvæsen. "Vi fik lov til at bruge bilen i tre måneder. Siden har den stået stille herhjemme," beklagede Jensen.

Anbefalet til dig