En feriegæst, der blev tvunget til at flygte fra de voldsomme brande på Rhodos, roste de lokale for deres hjælpsomhed, men rettede en skarp kritik mod rejsearrangøren TUI, da de evakuerede skulle betale for 'dyre sandwiches' under hjemrejsen.
Katherine Waldemar Brown, 55 år gammel og fra Swansea, udtalte ifølge Mirror:
"Folk på Rhodos har givet os mad i flere dage helt gratis. Da vi kom ombord på flyet, burde de have sagt: 'Personer, der er blevet evakueret, bedes melde sig.'"
"Hvorimod der blev solgt sandwiches til 60-70 kroner. Jeg brugte £40-50 (350-435 danske kroner). De lokale – selv ramt af ødelæggelse og bekymring – gjorde alt, hvad de kunne for at hjælpe. Rejsebureauerne var fuldstændig fraværende."
Katherine, der var på ferie med sine fire børn i alderen 17 til 23 år, blev tvunget til at efterlade sine kufferter, da de flygtede. Nu har hun delt billeder af kufferterne, som bekymrede lokale har fundet og opbevaret.
"Mange mennesker ved ikke engang, at deres ejendele er blevet fundet, hvilket er grunden til, at jeg har forsøgt at gøre opmærksom på det," sagde hun.
Familien blev evakueret fra Atlantica Dreams resort i det sydøstlige Rhodos lørdag.
Katherine siger, at de ikke fik nogen information, men de græske landsbyboere var "utrolige" efter evakueringen, og de endte med at sove på gulvet i en folkeskole.
"Håndklæder blev brugt som tæpper, og denne lille hær af græske kvinder dukkede op med kasser og kasser af mad. Det var stort," fortalte hun og fortsætter:
"En kvinde græd og omfavnede mig og sagde: 'Vi er så kede af det, vi er så kede af det'. Jeg sagde, at de ikke havde noget at undskylde for. De havde lavet sandwiches, æg, kager og havde også købt indpakket mad."
Katherine var på rejse med sin familie, herunder hendes fire børn, 19-årige Ollie, 23-årige Imogen og tvillingerne James og Tara, som begge er 17 år gamle.
TUI sagde, at de vil refundere moderen. En talsperson for TUI UK&I udtalte:
"Vi forstår, hvor stressende og svært det har været for dem, der måtte forlade deres hoteller og afbryde deres ferie på grund af brandene på Rhodos. Vores teams har arbejdet døgnet rundt for at tilbyde støtte, og vi har tilkaldt mange ekstra repræsentanter for at hjælpe, så snart situationen eskalerede.
De har gjort deres yderste i udfordrende og vanskelige situationer, og de har samarbejdet med de lokale myndigheder, der stod for den øjeblikkelige evakuering. Vi flyttede de berørte kunder til nye hoteller, så snart vi kunne, og har fået hundredvis af mennesker hjem igen. Vores teams vil kontakte alle berørte kunder ved deres hjemkomst."