Nina blev nægtet adgang på Ryanair-fly grundet detalje på passet: "Vi blev behandlet som kriminelle"

Af: Lucas Andreas

|

17/07/2024

Udland
Foto: Shutterstock
Ferien kom rigtig dårligt fra start fra parret, som skulle til Costa Brava.

Lige nu læser andre også

Når danskerne skal billigt rundt i Europa, kigger vi ofte mod Ryanair.

Man kan sige meget om deres service og kundeoplevelsen, men billige, det er de.

Måske også for billige vil nogen mene.

Nina Wilkins og Roy Allen, et britisk par, havde set frem til en afslappende ferie på Costa Brava i Spanien. Men deres rejse, der startede den 7. juli, tog allerede i lufthavnen en uventet drejning, som de aldrig havde forestillet sig.

Efter en problemfri check-in i East Midlands Lufthavn i Leicestershire, nød parret deres tid i lufthavnen med mad og drikke for omkring 1500 kroner, mens de ventede på, at deres Ryanair-fly skulle boarde.

De var helt uvidende om de problemer, der snart skulle opstå. Da de nåede billet- og paskontrollen, blev de imidlertid stoppet på grund af en skade på Ninas pas.

Det skriver Dagbladet.

Ryanairs politik er klar: et beskadiget pas er ikke gyldigt til rejsen. En talsmand for selskabet forklarede, at passageren blev nægtet adgang på grund af passets tilstand. "Denne passager blev med rette nægtet at rejse fra East Midlands til Girona (7. juli), da passagerens pas var beskadiget og derfor ikke gyldigt til rejsen," udtalte han.

Trods forståelsen for reglerne følte parret sig dårligt behandlet.

De blev eskorteret ud af lufthavnen som om de var kriminelle, hvilket efterlod dem både flove og frustrerede. "Efter vi havde fået vores bagage tilbage, blev vi eskorteret ud af lufthavnen, som om vi var kriminelle - det var pinligt," fortæller Roy.

Nina, der lever med cystisk fibrose og var registreret som handicappet, oplevede også en mangel på omsorg i situationen.

"Jeg blev meget angst og begyndte at græde. Derudover var jeg blevet registreret som handicappet, fordi jeg har cystisk fibrose, men da vi blev eskorteret ud af lufthavnen fik jeg hverken hjælp eller blev vist nogen ekstra omsorg," sagde hun.

Parret mistede en hel dag af deres ferie og måtte betale 4.300 kroner for nye billetter. De valgte at rejse med Jet2, et selskab, der ifølge en lufthavnsansat, accepterer passagerer med beskadigede pas. På trods af den besværlige start formåede Nina og Roy at fortsætte deres ferie og nyde tiden ved Costa Brava.

Anbefalet til dig