OBS: Af artiklen her fremgik det tidligere, at MobilePay var én af årsagerne til, at fejlen fandt sted. Det er dog ikke korrekt, og fejlen er nu rettet.
En teknisk fejl i Nordeas banktjenester tillod, at flere kunder i Finland at foretage overførsler og kontantkøb for langt større beløb end deres kontoer tillod natten til den 21. april.
Det skriver det finske medie iltalehti.
Det uventede 'hul' hos Nordea blev hurtigt bemærket og udnyttet af en række kunder.
Ifølge banken var der tale om en isoleret fejl, der ikke skyldtes deres egne systemer, men som lå hos eksterne parter.
"Det har været et meget begrænset antal kunder, og arrangementerne er stået af dem. Udefrakommende har ikke haft adgang til kontooplysninger eller midler", skrev Nordea i en pressemeddelelse.
Banken arbejder nu på at undersøge hvert enkelt tilfælde og er i kontakt med de berørte kunder.
Kunne sende uhørt store beløb
Den omtalte fejl muliggjorde det for kunder at sende op til 2.000 euro (omtrent 15.000 kroner, red.) og foretage kontantkøb for op til 500 euro (cirka 3.750 kroner, red.), selvom deres konti var tomme.
Nyheden om denne brist spredte sig hurtigt blandt flere af Nordeas kunder, som udnyttede muligheden for at 'låne' bankens penge i en kort periode.
Centralkriminalpolitiet har kommenteret på sagen, og de har bemærket, at sådanne hændelser ikke er almindelige, men at de sker indimellem:
"Fra tid til anden har der været tilfælde, hvor en person har brugt midler, der er opført på hans konto, uberettiget eller forkert", lød forklaringen fra dem.
Centralkriminalpolitiet understreger yderligere, at det kan være strafbart at udnytte sådanne sårbarheder, og de potentielle juridiske konsekvenser kan omfatte anklager for underslæb, bedrageri eller betalingsinstrumentsvig.