Når man i dag snakker bilnyheder, handler det ofte om modeller fra Europa, USA eller Kina.
Men nu er der opsigtsvækkende nyt fra et land, vi sjældent i den sammenhæng omtaler: Nordkorea.
En bilproducent fra det lukkede land hævder nu at have lanceret en elbil.
Der er dog en vigtig detalje, de i lanceringen havde glemt.
Designet af deres "egen" bil er nemlig ikke er så originalt, som man kunne forvente.
Pyeonghwa Motors har hidtil været den mest kendte bilproducent i Nordkorea.
Selvom mange af deres biler produceres på egne fabrikker, er det almindeligt kendt, at deres modeller ofte er baseret på licenserede designs fra udenlandske producenter.
For eksempel var den nordkoreanske Huiparam faktisk en Fiat Palio under et andet navn.
Nu er en ny spiller trådt ind på scenen: Madusan.
En ny elbil fra denne producent er blevet afsløret på det kinesiske sociale medie Weibo, men billederne viser, at det reelt set er en rebadged BYD Han.
Det skriver autovisie.
Herunder kan du se et billede af BYD Han.
Artiklen fortsætter under billedet.
Foto: BYD
Madusan har ikke engang fjernet BYD-logoet ordentligt; det er blot blevet sløret med en firkant. Meget peger unægteligt på, at bilerne simpelthen importeres og rebrandes, snarere end at blive produceret lokalt.
BYD Han er en velkendt elbil i Kina, hvor den kommer med en 85,44 kWh batteripakke og en rækkevidde på op til 715 kilometer ifølge kinesiske målemetoder. Sydkoreanske medier rapporterer, at den nordkoreanske version af bilen har en lignende rækkevidde på omkring 720 kilometer, hvilket understøtter mistanken om, at der ikke er ændret meget ved modellen.
Tidligere har man også set BYD-biler i Nordkorea, såsom F6-benzinmodellen, der blev anvendt som politibil. Derfor er det ikke overraskende, at Madusan nu anvender BYD Han som grundlag for deres nye elbil.