Bilgiganten Stellantis, der bl.a. omfatter mærkerne, Peugeot, Citroën og Opel, tilbagekalder nu mere end en million biler på grund af problemer med AdBlue-systemet.
Det skriver den norske avis DinSide.
Hvad er
'AdBlue-systemet er en ugiftig opløsning af urea, som reducerer NOx-emission (lokal forurening) og anvendes i de fleste nyere dieselmotorer. AdBlue påfyldes i en separat tank og sprøjtes ind i køretøjets udstødningssystem og nedbryder udstødningsgasserne', skriver Circle K.
I februar blev Opel, Citroën og Peugeot-varebiler tilbagekaldt, da AdBlue kunne fryse i tanken ved temperaturer under minus 15 grader. Men det stopper ikke her.
For nylig har mange ejere af biler fra Stellantis-koncernen (Peugeot, Citroën, Opel, Fiat og Jeep) rapporteret, at de modtager beskeder fra AdBlue-systemet om "Fejl på anti-forurenings systemet" eller "Kan ikke starte omkring XXX kilometer."
Normalt skal føreren få en advarsel, inden AdBlue-tanken er tom, men denne advarsel kom ikke, og ifølge car-recalls.eu kan det få bilen til at stoppe og ikke starte.
Stellantis har nu besluttet at tilbagekalde over en million biler på grund af en potentiel fejl i AdBlue-systemet, der kan forhindre, at SCR-katalysatoren fungerer korrekt.
Årsagen til problemet er angiveligt en forkert kalibrering af AdBlue-pumpen. Denne fejl kan medføre, at bilerne udleder højere niveauer af skadelige udstødningsgasser, såsom nitrogendioxid (NO2), end det er tilladt i henhold til de gældende emissionsstandarder.
De tilbagekaldte biler inkluderer i alt 34 forskellige bilmodeller, primært de nyere modeller udstyret med Euro 6-dieselmotorer fra de nævnte mærker.
Du kan finde en liste over de berørte modeller og årgange via dette link.
I Norge skal 3.764 biler på værkstedet for at få rettet problemet, oplyser den norske importør Bertel O Steen:
"Vi startede tilbagekaldelsen i sommer, og indtil videre har vi fikset 801 af de 3.764 biler. En opdatering af computersystemet er det, der skal til for at få AdBlue-systemet til at fungere normalt," siger Stian Gihle, informationschef hos Bertel O Steen.
Om danskere, der ejer en af de berørte modeller, også bør forvente at modtage en besked om, at deres bil skal på værksted, er uvist.