Peter troede, det var gratis at oplade sin bil ved Lidl: Sidst på måneden fik han en regning på 3.700 kroner

26/02/2024

Jesper Bengtson

Foto: Shutterstock
Det var bestemt ikke gratis for Peter at oplade sin bil ved Lidl.

Mest læste i dag

Når man tager ud for at handle ind, ender det nogle gange med at blive en dyrere tur, end man havde regnet med.

Det kan for eksempel være fordi, man smider lidt ekstra lækkerier ned i indkøbsvognen, men for en mand ved navn Peter blev en tur i Lidl langt dyrere end forventet af en helt anden årsag.

Det var nemlig opladninger af hans elbil, der endte i en regning 500 euro (cirka 3.700 danske kroner, red.).

Peter troede, han kunne lade sin hybridbil gratis op på Lidl parkeringspladsen i Kaatsheuvel, Holland, men sådan forholder det sig altså ikke.

Det skyldes den såkaldte spærretakst, som er et ekstra beløb, du betaler, hvis din bil efter en vis tid stadig er tilsluttet ladestationen. Den havde Peter ikke taget højde for:

"Der stod, at man kunne lade op her gratis. Det viste sig senere, at der var vist to opladere i appen på det sted. Den med de rigtige, høje takster og den 'gratis' ladestation. I virkeligheden er der dog kun den med de høje takster", udtaler han ifølge Het Nieuwsblad.

Det viste sig bagefter, at den tidligere gratis ladestation var blevet overtaget af en ny operatør, men at den oprindelige operatør havde ikke afmeldt den.

Ingen undtagelse

Peters historie er bestemt ingen undtagelse. Det meldes, at mange bilister ikke er klar over den ekstra opkrævningstakst i Holland.

"Enhver, der nogensinde har været i Tyskland eller Østrig med deres elbil, er utvivlsomt bekendt med spærringstaksten, men en spærringstakst anvendes også i stigende grad på hollandske ladestandere", lyder det fra mediet ANWB, der fortsætter:

”Der er trods alt mange flere elbiler end offentlige ladestationer, og en spærretakst kan være et effektivt middel til at bekæmpe problemet. Samtidig mener vi, at den tidsramme, hvorefter dette spærregebyr træder i kraft, og dets størrelse, bør stå i forhold til den påtænkte anvendelse af pælen og placeringen."

Som svar på spørgsmål fra ANWB har Lidl nu i oplyst, at fristen er indført, fordi deres opladere blev misbrugt, og de gerne vil have så mange kunder som muligt til at betale.

Samtidig erkender de, at den nuværende blokeringsrate er for ekstrem og har derfor besluttet at stoppe den fra 1. marts.

Anbefalet til dig