Nyheder24.dk
Forside Udland Priserne stikker af på julemarkeder: Derfor er det blevet så...

Priserne stikker af på julemarkeder: Derfor er det blevet så dyrt

christmas market, julemarked
Shutterstock

Synes du også hyggen drukner lidt i høje priser?

Lige nu læser andre

Som værn mod de mørke eftermiddage og den fugtige decemberkulde, søger mange mod julemarkederne for lys, musik og duften af brændte mandler.

Boderne med glaskugler, håndværk og varme drikke er for mange blevet en tradition, og turen på et julemarked en fast del af december.

Her må det gerne koste lidt ekstra, for oplevelsen tæller lige så meget som det, der købes med hjem.

Netop derfor føles regningen ekstra hård, når hyggen ender med priser, der minder mere om en dyr koncert end en almindelig tur i byen.

Og det er virkeligheden på flere af Storbritanniens mest populære julemarkeder.

Læs også

De dyreste julemarkeder i Storbritannien

I Londons Winter Wonderland i Hyde Park betales der omkring 64 kroner for entré i myldretiden. Inde på pladsen koster en fadøl cirka 68 kroner, gløgg omkring 63 kroner og en kop varm kakao tæt på 94 kroner.

I Manchester, hvor julemarkedet fylder flere pladser i centrum, ligger en fadøl på cirka 55 kroner og gløgg omkring 47 kroner, mens en hotdog koster omtrent 68 kroner.

I andre storbyer som Leeds og Nottingham er gløggen oppe på omkring 77 kroner, og en snack eller varm drik kan hurtigt nærme sig samme niveau.

Mange gæster vælger derfor kun at kigge på lys og boder eller springer markederne helt over, fordi oplevelsen føles som et regulært prisslag. Det fortæller The Mirror.

Hvorfor bliver det så dyrt?

Bag priserne gemmer der sig blandt andet standleje på over 85.000 kroner for få ugers salg i storbyerne og råvarer som kakao og sukker, der er steget markant.

Læs også

Derudover betaler gæsterne en “oplevelses-pris”, som kendes fra festivaler og forlystelsesparker, hvor man sjældent holder igen.

Håbet om at prutte om prisen er lille. Forbrugerorganisationen Which? vurderer:

“Selv om prutten om prisen længe har været en del af markedskulturen, bliver praksissen stadig mindre almindelig – især på julemarkeder.”

Ads by MGDK