Alle billister har vel prøvet, at nålen i speedometeret lige er kommet til at overskride det tal, der står på vejskiltet. At modtage en fartbøde for en sådan forseelse er både irriterende og dyrt.
Det er en ubehagelig påmindelse om konsekvenserne af at overse hastighedsgrænserne. Politiet har flere forskellige måder at måle fartsyndere på, men en smart metode er nok den sværeste at opdage for billister.
I Frankrig har kampen mod fartsyndere taget en innovativ vending med indførelsen af private radarbiler, der siden 2019 har patruljeret vejene i umærkede køretøjer. Disse køretøjer, som bliver drevet af civile ansat af private virksomheder, har vist sig at være en effektiv del af landets fartovervågning.
Med 385 af disse specialudstyrede biler udgør de nu omkring 9% af de samlede 4422 radarer i Frankrig, herunder faste og mobile radarer samt middelhastighedsenheder, og stod for 5,9% af alle fartbøder i 2022.
Operatørerne bag rattet i disse radarbiler arbejder anonymt og belønnes finansielt baseret på antallet af kørte kilometer frem for antallet af opdagede fartsyndere, med en potentielt indtjening på op til 1800 euro (Cirka 13400 kroner) om måneden.
Dette år planlægges det at udvide flåden af private radarbiler, hvor enhver fransk chauffør med minimum 10 ud af 12 point på deres kørekort kan ansøge om at blive en del af ordningen.
At identificere disse radarbiler på de franske veje kan være en udfordring, men ikke umuligt. La Nouvelle République afslører, at disse køretøjer kan genkendes på deres specifikke udstyr, herunder en lille sort firkant med to kameraer på bagenden, som er særligt synlig om natten takket være indbyggede LED-lys. Blandt de anvendte bilmodeller finder man Ford Mondeo, Citroën Berlingo, Peugeot 508 og 308, Volkswagen Golf og Passat, Seat Leon samt Skoda Octavia.
En yderligere detalje, der kan hjælpe med at spotte disse radarbiler, er deres unikke forreste nummerplader, som adskiller sig fra de konventionelle ved at have en anden skrifttype og være monteret på en reflekterende plastikbaggrund.
Selvom det ultimative råd for at undgå bøder forbliver at overholde hastighedsgrænserne, tilbyder disse oplysninger en indsigt i, hvordan teknologi og privat initiativ samarbejder om at forbedre trafiksikkerheden på de franske veje.