Raser mod jule-reklame: Trækkes tilbage efter voldsom kritik

09/11/2020

Sarah Steenfeldt

Foto: Shutterstock
Efter beskyldning om, at henlede tanker på børnemishandling, er reklamen nu trukket tilbage.

Mest læste i dag

To piger i alderen omkring otte til 12 år, er blevet bundet med jule-lyskæder og har fået stoppet kager i munden. De har begge et ansigtsudtryk, hvor de ser forskrækkede ud. Det skriver News.

“Stille aftener, er en citron-tærte 6-pack.” Lyder teksten til billedet. 

Reklamen er udsendt af australske Bakers Delight. Den har fået forbrugerne til at komme til tasterne - og det er ikke positiv respons, som reklamen har affødt. 

En kvinde har taget et billede af reklamen, som hun har set i et indkøbscenter i Perth i Australien, som hun efterfølgende har delt på sin Twitter-profil. 

Her er billedet fra reklamen, som har mødt voldsom kritik. Foto: Twitter

Her beskylder hun Bakers Delight for at have et marketing-team, som er fyldt med personer der ikke kan lide kvinder. Samt at hun kommenterer på, om det virkelig er nødvendigt at vise et billede af ængstelige piger, der er bundet og kneblet, for at sælge citron-tærter.

Flere stemmer straks i og kommentarerne er strømmet ind i kommentarfeltet. 

Beskyldt for at bagatalisere et alvorligt problem

“Det bagataliserer det alvorlige problem om misbrug og tortur af børn. Overvejede Bakers Delight, hvordan dem som har været udsat for børnemishandling, ville kunne føle ved denne reklame?” Skriver en person i kommerarfeltet.

“Det normaliserer stereotypen af, at kvinder støjer og bør have proppet noget i munden - i dette tilfælde mad.” Skriver en anden.

Kritikken af julereklamen har været massiv - faktisk så massiv, at Bakers Delight har valgt at trække reklamen tilbage. Flere har beskrevet reklamen som stødende, modbydelig og foruroligende. 

Bakers Delight har efter tilbagetrækningen af reklamen, udsendt en undskyldning. 

“Som en familieejet virksomhed tolerer Bakers Delight ikke familie- og eller børnemisbrug i nogen form. Vi er dybt berørte over, at vores reklame er fundet stødende og har kunne lede tankerne i den retning. Børnemishandling er et vigtigt emne og vi undskylder til alle, som har været berørte af vores reklame.” Skriver de i en pressemeddelelse. 

“At lytte til- og reagere på feedback fra vores kunder, er hvordan vi forbedrer os som virksomhed. Vi har derfor bedt vores bagerier om, at fjerne plakaten så hurtigt som muligt.” Slutter de af.





 

Anbefalet til dig