Rema 1000, Meny og Coop kæmper for at holde disse populære sodavand på hylderne

Udland
Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock
Flere kæder kæmper for at holde en populær sodavand på hylderne.

Lige nu læser andre også

I Norges detailhandel er der i øjeblikket gang i en intens priskrig omkring julevarer - og især julebrus (en særlig julesodavand fra Norge, red.).

En rapport fra Dinside afslører, at priskrigen, der startede i slutningen af november måned, har fortsat ind i december, hvilket har ført til markant stigende efterspørgsel og til tider tomme hylder i flere butikker.

Især julebrusene har været hårdt ramt af den høje efterspørgsel. Flere butikker har måttet melde udsolgt, mens andre akkurat har kunnet holde hovedet oven vande. 

Simen Kjønnås Thorsen fra Coop peger på, at den ekstraordinære efterspørgsel er drevet af aggressive priskampagner:

“Der har været meget hård priskonkurrence i år, hvor der blandt andet er solgt 1,5 liter Coop Julebrus for 4,90 kroner, hvilket har bidraget til ekstra stor efterspørgsel.”

Pia Mellbye, der er salgs- og marketingdirektør hos Rema 1000, påpeger, at de også kæmper med at holde hylderne forsynet.

Meny, som også er en stor spiller på markedet, oplever sælger omtrent samme mængde af de populære sodavand, som de gjorde sidste år - men de har dog et mindre udvalg i flere butikker.

Samlet set illustrerer denne situation ikke blot de sæsonmæssige udfordringer detailhandlen står overfor, men også kundernes store ønske om de traditionelle sodavand.

Anbefalet til dig