Som du måske allerede har læst, så er reglerne for vinterdæk i Tyskland blevet strammet op i 2024. Men selvom du har et sæt nye dæk med alle de påkrævede symboler, kan du stadig ende med at få en bøde.
Det samme gælder i Belgien, hvor vinterdæk ikke engang er obligatoriske. Årsagen er, at du skal sætte et mærkat på bilens instrumentbræt for visse typer dæk. Dette gælder især for hurtigere biler.
Reglerne i Belgien og Tyskland vedrører den maksimale hastighed, som et vinterdæk må køre. Hastigheden kan aflæses på koden på dækket. Hvis bilens tophastighed er højere end, hvad dækkene kan klare, skal du placere et advarselsmærkat i førerens synsfelt. Det vil sige på bilens inderside.
Moderne biler har et 'digitalt mærkat'
Din lokale specialist har muligvis et mærkat til dig, men det er måske ikke nødvendigt. I mange moderne biler kan du indstille i bilens computersystem, at vinterdæk er monteret. Bilen vil så give en påmindelse om dækkets hastighedsbegrænsning.
Det sparer dig for at skulle sætte et grimt klistermærke på. Har du importeret en bil fra Tyskland eller Belgien? Så er der måske rester af et gammelt mærkat på dit instrumentbræt.
I Belgien skal dækkene tages af igen
I Belgien er vinterdæk ikke påkrævet. Men hvis dine dæk har et M+S-logo eller 3PMSF-logo, skal du kontrollere hastighedskodningen.
Hvis bilens tophastighed er højere end vinter- eller helårsdækkene, må disse dæk kun være monteret fra 1. oktober til 30. april i Belgien. Er bilens tophastighed lavere end dækkets, kan de blive siddende hele året. Helårsdæk kan være praktiske i dette tilfælde.
Hvor hurtigt må du køre med vinterdæk?
Det er ret simpelt for lande som Danmark, Holland, Belgien eller Frankrig: Du må køre så hurtigt som vejens hastighedsgrænse tillader. Så vidt vi ved, findes der ingen vinterdæk til personbiler, der ikke må køre over 140 km/t. Det skriver den hollandske udgave af Top Gear.
Mange vinterdæk har dog en maksimal hastighed, som kan aflæses på hastighedskodningen. I Belgien skal du derfor sætte et mærkat baseret på denne kodning.
Hvis du kører til Tyskland (hvor reglen også gælder) med vinterdæk, er det en god idé at kontrollere hastighedskodningen. For en bil som en Dacia Duster er der ingen problemer, men for en hurtigere bil skal du være ekstra opmærksom. Vinterdæk godkendt til hastigheder over 240 km/t findes, men de er sjældne.