Slår Rema 1000 i pristjek: Spar 450 kroner på en kurv med varer

26/09/2023

Thea Andersen

Foto: NORMAL (Facebook)
NORMAL slår Rema 1000 i pristjek.

Mest læste i dag

Norsk detailhandel ser sig udfordret af den stigende konkurrence fra discountbutikker som NORMAL, der har gjort et solidt indtog på markedet siden sin debut i Norge i 2017.

Nettavisens seneste pristjek har afsløret betydelige prisforskelle mellem NORMAL og en af de mest populære dagligvarekæder, Rema 1000, hvilket får eksperter til at spekulere i store ændringer inden for branchen.

Med NORMAL og Rema 1000 beliggende side om side i Oslos centrum, har Nettavisen foretaget et omfattende pristjek på en indkøbskurv med 60 forskellige varer for at belyse den stigende konkurrence og de forbrugerfordele, der følger med den.

Resultaterne af Nettavisens pristest er chokerende.

En indkøbskurv med 60 varer kostede knap 700 NOK, svarende til cirka 450 danske kroner, mere i Rema 1000 end hos NORMAL.

Prisforskellen var mest markant inden for kategorier som hårpleje og slik.

Derudover er energidrikke som Monster Energy klart billigere hos Normal, hvor du sparer hele 20 procent i forhold til Rema-prisen. Også pulverkaffe fra Nescafe Gold er betydeligt billigere hos NORMAL, skriver den norske avis.

Største prisforskelle

Kategorien med de største prisforskelle var dog krydderier. For eksempel var kiloprisen for oregano tre gange højere i Rema 1000 end hos NORMAL.

Prisforskellen var også signifikant inden for hygiejneprodukter, hvor man i NORMAL kunne få tandbørster og mundskyld til den halve pris af, hvad det koster i Rema 1000.

Tabel: Nettavisen (OBS. det er norske priser)

Øystein Foros, professor ved Norges Handelshøjskole, bemærker, at den stærke konkurrence fra butikker som NORMAL kan få dagligvarekæder som Rema 1000 til at genoverveje deres priser og produktudvalg. Han advarer om, at dette kunne føre til en situation, hvor "det bliver billigere at vaske hår, men dyrere at spise."

Hvordan kan NORMAL sælge ting til billigere penge?

Ifølge professor Foros har dagligvarekæder historisk set haft høj avance på produkter som shampoo, tandpasta og slik.

NORMAL har imidlertid formået at sænke priserne på disse varer betydeligt ved at have en effektiv forretningsmodel med færre omkostninger til administration og markedsføring.

Dette har gjort det muligt for NORMAL at tilbyde forbrugerne betydelige besparelser.

Anbefalet til dig