Mange har frygten for at sidde fanget i en defekt elevator.
For Sonja, der har boet i en ældre ejendom i det sydlige Stockholm i 18 år, blev denne frygt til virkelighed, da ejendommens elevator satte sig fast for godt et år siden.
Selvom, at episoden er længe siden, plager den hende ufrivilligt stadig i dag.
Det skriver HemHyra.
Sonja fortæller, hvordan hun sammen med en højgravid kvinde og en lille dreng pludselig blev standset midt i en rutine-tur med elevatoren.
Som de fleste andre ville have gjort kontaktede hun alarmnummeret i elevatoren og forklarede, at de sad fast.
Situationen blev dog hurtigt ubehagelig, da hjælpen lod vente på sig. "Vi, der sad fanget i elevatoren, blev bange og bekymrede. Nogle skreg og ringede efter hjælp," siger hun.
Efter cirka en times venten blev dørene endelig åbnet af en person udefra, som havde hørt de nødstedtes råb.
Kort efter episoden tager sagen dog en uventet drejning for Sonja.
Pludselig modtog Sonja en chokerende regning fra boligselskabet på 79.162 svenske kroner for skader på elevatoren.
Det svarer til knap 51.000 danske kroner.
Da hun kontaktede selskabet for at forklare, at hun intet havde med skaderne at gøre, fik hun blot svaret, at hun måtte betale, medmindre hun kunne udpege den skyldige.
"Men det ved jeg ikke, udover at det ikke var mig. Elevatordøren blev åbnet af nogen udefra," siger hun.
Sonjas afvisning af fakturaen førte til, at afsenderen Ikano Bostad sendte kravet videre til et inkassofirma, som efterfølgende øgede beløbet til 83.702,40 svenske kroner med renter og ekstra omkostninger.
Sagen vakte opsigt hos lejerforeningens advokat Jens Waldenström, som nu repræsenterer Sonja. "Jeg opfordrede hende til at bestride kravet," siger fortæller advokaten til Hemhyra og tilføjer, at selskabet bør melde sagen til politiet, hvis de mener, der er tale om hærværk, eller tage sagen til civilret, hvor det kræves at dokumentere Sonjas skyld.