Alkohol, og i særdeleshed alkoholindtag, er et noget omdiskuteret emne herhjemme såvel som i udlandet.
Gennem de seneste mange år er der kommet adskillige tiltag på området, og nu er Spanien, hvor mange tusinde danskere hvert år drager på ferie, på vej mod et drastisk et af slagsen.
Det skriver mediet Spanienidag.
De spanske myndigheder har besluttet at stramme reglerne for markedsføring af alkohol rettet mod mindreårige.
Det er en beslutning, der kommer som svar på bekymringer over unges lette adgang til alkohol.
Lovændringen, som nu er blevet vedtaget af den spanske regering, har til formål at gøre det sværere for unge i alderen 14 til 18 år at få fat i alkoholholdige drikkevarer.
Ifølge professor Miguel Marcos fra University of Salamanca er tilgængeligheden af alkohol en væsentlig faktor i den spanske unges alkoholforbrug.
Han peger på, at selv børn så unge som 12-13 år har prøvet alkohol, ofte i familier hvor alkoholforbruget er højere end gennemsnittet. Selvom der ikke er officielle undersøgelser blandt børn under 14 år, tyder alt på, at tidlig eksponering for alkohol er et udbredt problem.
Statistikker viser, at der kun har været en minimal ændring i unge spanieres alkoholforbrug over de sidste to årtier. I 2002 angav 76,6 procent af unge mellem 14 og 18 år, at de havde drukket alkohol, mens tallet i 2023 stadig ligger på 75,9 procent.
Vil forbyde skjulte reklamer
Den nye lov har til hensigt at forbyde salg af alkohol på alle uddannelsesinstitutioner og fjerne skjulte reklamer, der henvender sig til mindreårige.
Sundhedsminister Monica Garcia er en stærk fortaler for lovændringen og påpeger, at spanske unge drikker mere end deres jævnaldrende i nabolandene. Hun fremhæver Island som et eksempel, hvor lignende lovgivning har resulteret i et markant fald i unges alkoholforbrug de seneste to årtier.
Lovforslaget er endnu ikke blevet endeligt vedtaget og skal først igennem Deputeretkammeret.
Alligevel har det allerede opnået bred støtte fra både sundhedsorganisationer og industrien selv, hvilket indikerer, at Spanien er på vej mod en strengere regulering af alkoholmarkedsføring over for unge.