Der bliver for tiden talt om et monumentalt projekt, der potentielt kan ændre kommunikation og transport mellem Europa og USA for altid.
Den såkaldte Transatlantiske Tunnel, som skal forbinde de to kontinenter via en undersøisk struktur, står over for tekniske og økonomiske udfordringer af gigantiske proportioner.
Med en anslået pris på 20 milliarder euro er projektet stadig langt fra at blive realiseret, men det vækker allerede opmærksomhed på grund af sin ambition, afslører mediet El Economista.
Idéen om en tunnel, der forbinder to kontinenter, er ikke ny. Siden begyndelsen af det 20. århundrede har ingeniører drømt om at bygge en struktur, der krydser de 5.470 kilometer, der adskiller Storbritannien fra USA.
Selvom teknologiske fremskridt har gjort konceptet mere realistisk, er projektets kompleksitet stadig en stor hindring. Til sammenligning kostede tunnelen, der forbinder England med Frankrig og er 37,9 kilometer lang, intet mindre end 6,4 milliarder euro og tog næsten 20 år at færdiggøre.
Opførelsen af den transatlantiske tunnel ville indebære enorme geologiske og logistiske udfordringer. De ekstreme forhold på havbunden, med tryk, som nutidens byggeteknologier ikke kan modstå, ville gøre projektet endnu vanskeligere.
Blandt forslagene til konstruktionen nævnes en flydende undersøisk tunnel, der ville hænge omkring 49 meter under havoverfladen via kabler forankret til havbunden. Der har også været tale om en hybridmodel, der kombinerer undervandssegmenter med flydende dele.
En anden stor udfordring er udviklingen af magnetiske svævetog (maglev-tog), som vil kunne gøre det muligt at rejse mellem London og New York på cirka 54 minutter med hastigheder på op til 8.000 km/t. Denne teknologi er dog endnu ikke fuldt udviklet, hvorfor der er stor tvivl om dets gennemførlighed.
Udover de høje omkostninger er miljøpåvirkningen og risikoen ved at vedligeholde en infrastruktur af denne størrelse også afgørende spørgsmål, der skal adresseres. Derfor er der mange ting, der kan ende med at sætte en stopper for projektet, før det overhovedet er kommet i gang.