Detailgiganten Walmart har valgt at tage utraditionelle midler i brug mod kødtyveri. En video fra en butik i Florida viser, hvordan pakker med ribeye-steak er placeret i aflåste metalkasser – en sikkerhedsforanstaltning, der nu har udløst heftig debat på sociale medier. Det skriver The New York Post.
Videoen, der blev delt den 8. april på TikTok af brugeren @oakwood19136, viser en kunde holde en pakke bøffer til cirka 145 kroner (20,83 dollars) indesluttet i en trådnet-lignende metalramme.
Videoen, der har opnået over 8,1 millioner visninger, har fået tusindvis af brugere til tasterne. Mange udtrykker chok og forargelse over, at almindelige dagligvarer nu bliver behandlet som højrisikoprodukter.
Flere kalder det en trist udvikling, mens andre sammenligner situationen med fængsling af fødevarer. Kommentarerne spænder fra humoristiske bemærkninger til alvorlige overvejelser om, hvorvidt sikkerhedstiltagene skræmmer kunder væk.
Selvom det kan virke som en overreaktion, er Walmarts beslutning ikke enestående. Også kæder som Target, CVS og Walgreens har i stigende grad taget skridt til at beskytte varer, der tidligere frit kunne hentes fra hylderne. Det gælder både billige fødevarer og almindelige husholdningsartikler som tandpasta og shampoo.
Men de hårde metoder har en pris. Ifølge Tim Wentworth, direktør for Walgreens Boots Alliance, har låste varer direkte påvirket salget. Han understregede tidligere i år, at når man begrænser tilgængeligheden, falder efterspørgslen – en tendens koncernen har dokumenteret med konkrete salgstal.
Walmart har endnu ikke udtalt sig om de nye tiltag, men sagen kaster lys over en bredere udfordring i detailhandlen. Hvor går grænsen mellem nødvendige sikkerhedsforanstaltninger og en kundeoplevelse, der føles mistænkeliggørende?
Debatten fortsætter, og spørgsmålet står åbent: Skal en pakke kød beskyttes som en værdigenstand – eller er det udtryk for, at noget er fundamentalt galt i detailsektoren? For nu ser det ud til, at frygten for tyveri vejer tungere end ønsket om en åben og tryg indkøbsoplevelse.