Supermarkedskæde advarer alle kunder

Foto: Shutterstock
Kunderne bliver nu advaret mod fænomenet.

Mest læste i dag

I en tid hvor priserne i supermarkederne er svingende, er det ikke altid lige nemt at huske, hvad det samme produkt kostede i sidste uge.

Men det har en fransk supermarkedskæde ved navn Carrefour, har nu gjort et nyt tiltag, så kunderne kan se, hvilke produkter, der ikke har samme mængde eller pris som ugen forinden.

Begrebet kaldes også ‘shrinkflation’ og dækker over, at man skal kunne se om de enkelte produkter har været på slankekur.

Det skriver The Guardian.

Hvis man lægger vejen forbi den franske supermarkedskæde, vil man nemlig kunne finde et mindre skilt, der oplyser, hvorvidt et produkt, der er faldet i pris, reelt er blevet billigere - eller om vægten bare er blevet tilsvarende lavere.

“Volumen eller vægten i dette produkt er faldet, og prisen fra leverandøren er steget”, står der på skiltet.

Sætter pres på leverandørerne

Disse skilte sidder nu på forskellige produkter, herunder den populære Lipton iste, og det er noget, leverandørerne er nødt til at forholde sig til, da de ikke kan slippe af sted med små finter, der tager kunderne ved næsen.

Direktøren i supermarkedet, Alexandre Bompard, har før peget på, at leverandørerne ikke er villige til at sænke priserne på trods af, at flere råvarer ellers er billigere, end de har været.

Den franske supermarkedskæde har fået opbakning på tiltaget af landets finansminister, der nu aktivt har indkaldt til møde mellem 75 forhandlere og forbrugergrupper, der har til formål at få sænket priserne.

Flere af de involverede virksomheder, herunder Nestlé, har ikke ønsket at kommentere på mediets henvendelse.

Anbefalet til dig