Sverige med morsomt mål: vil varemærke sit land

Af: Asger Risom

|

19/11/2024

Udland
Pixabay / Pexels
Pixabay / Pexels
Det ville være det første af sin slags

Lige nu læser andre også

Sverige er på vej til at skrive historie som det første land, der varemærker sit eget navn. Initiativet, ledet af Visit Sweden, skal beskytte landets identitet og forhindre forvirring blandt turister, der kan ende i en navneforveksling.

Ansøgningen er sendt til Den Europæiske Unions Kontor for Intellektuel Ejendomsret (EUIPO).

Forvirrende rejsemål

Ifølge Visit Sweden har næsten halvdelen af britiske rejsende (45 %) oplevet forvirring over destinationer med samme navn, og 7 % har endda rejst til den forkerte destination. Med mere end 7,4 millioner britiske rejsende interesserede i Sverige kan det betyde, at op til 595.000 mennesker risikerer at lande i en anden "Sverige." Det skriver The Mirror.

For at løse dette problem vil Sverige sikre, at når folk siger "Sverige," tænker de på det rigtige land – med de smukke søer, skove, øer og den ikoniske skandinaviske kultur.

Et unikt Sverige

Susanne Andersson, administrerende direktør for Visit Sweden, udtaler:
"Det er smigrende, at andre vil bruge navnet Sverige, men vi foretrækker, at der kun er ét – vores Sverige. Det med søerne, øerne og verdens bedste fladpakke-møbler. Vi opfordrer alle til at støtte ansøgningen og hjælpe rejsende med at opdage det originale Sverige."

Ifølge en undersøgelse støtter 35 % af svenskerne initiativet, og også yngre rejsende fra Storbritannien er positivt stemte. Blandt de 20-32-årige bakker næsten halvdelen op om idéen.

Hvorfor et varemærke?

Med utallige byer og steder verden over, der deler navne – såsom flere Londons, adskillige Tysklande og utallige Amerikaer – mener Visit Sweden, at det er tid til klarhed.

Ansøgningen sigter mod at reducere geografisk forvirring og sikre, at Sverige forbliver synonymt med nordlys, fika, ikonisk design og måske et elgmøde eller to.

Vil Sverige lykkes med at varemærke sit navn?
Vi får se, men initiativet vækker allerede stor opmærksomhed globalt.

Anbefalet til dig