Mikael Lindkvist havde forestillet sig en sommer med bilen som base, tageteltet som soveværelse og friheden til at udforske den svenske natur på egne præmisser. Men i stedet for åbne vidder og lejrbål er det svenske lovgivning, der sætter grænsen – bogstaveligt talt.
Terrænkørselsloven i Sverige er nemlig nådesløs. Enhver form for offroadkørsel er forbudt, uanset om det drejer sig om en firehjulstrækker, en knallert eller en el-scooter. Og parkering uden for markerede områder? Det kan koste dig en bøde – eller i værste fald seks måneders fængsel. Det fortæller M3.
For Lindkvist kom realiteten første gang, da han og hans kone for 25 år siden blev vækket af politiet efter en siesta i deres gamle Saab på en markvej. Betjenten gjorde det klart: Allemandsretten gælder ikke for motorkøretøjer. Og det gælder stadig.
Siden da er interessen for overlanding – bilcamping med specialudstyr som vinscher, snorkler og tagtelte – eksploderet i Sverige. Men reglerne har ikke fulgt med udviklingen. I modsætning til USA og Australien, hvor bilen er en naturlig del af oplevelsen, betragter Sverige stadig bilen som en potentiel miljøtrussel.
Selv det at vaske bilen på græsset – en praksis mange tror er miljøvenlig – er ulovlig. Det skal foregå i godkendte vaskehaller med filtrering.
Lindkvist opfordrer ikke til vildt anarki i naturen. Men han efterlyser balance. Officielle ruter, afmærkede lejrpladser og lidt mere frihed til bilentusiaster, der gerne vil opleve deres eget land – uden at skulle stå skoleret bagefter.