Hvert andet år skal biler gennemgå det obligatoriske periodiske køretøjssyn.
For nogle biler er det blot en formalitet at gå igennem synet, men for andre er det en stor udfordring, hvor der inden skal skiftes flere dele på bilen.
I Norge udføres kontrollen på både autoriserede mærkeværksteder og uafhængige værksteder, og det norske Statens vegvesen overvåger, at kontrollerne udføres korrekt.
Alligevel opstår der fejl, og værksteder kan miste deres godkendelse, hvis de ikke lever op til kravene.
Tesla tog vanvittig pris for reparationer
Geir Bratbak oplevede en uventet situation med sin Tesla Model X fra 2018, da han skulle have bilen til EU-syn hos Teslas afdeling i Moss.
Det fortæller han til det norske TV 2 Broom.
Værkstedet fandt flere fejl og anslog reparationsomkostningerne til 37.000 kr.
Efter at have afvist dette tilbud og bedt om en ny vurdering, blev prisen reduceret til knap 34.000 kr. Geir Bratbak fandt dog stadig prisen uacceptabel og besluttede at søge en anden vurdering hos det nærliggende værksted Mekonomen i Drøbak.
Mekonomen tilbød at udføre arbejdet for blot 7.600 kroner, hvilket var en markant prisforskel på 80 procent i forhold til Teslas tilbud. Bratbak opdagede, at Tesla havde foreslået udskiftning af flere unødvendige dele, hvilket bidrog til den høje pris. "Det viste sig, at Tesla havde tilføjet flere dele, som der ikke var behov for at skifte, såsom styretøjet," sagde Geir Bratbak, tydeligt rystet over forskellen.
Hos Mekonomen blev der udført reparationer og udskiftninger for i alt 7.688 kr, hvor den dyreste enkeltpost var en støttearm til 1.881 kr. Øvrige udgifter omfattede udskiftning af styreled og styrestænger samt kontrol og justering af hjulophæng og lygter.