Thansen er for de fleste ikke noget nyt bekendtskab.
Men hvad mange måske ikke er klar over er, at kæden i øjeblikket er i gang med en udbredelse i Sverige med pendulfart.
Og det er med stor succes.
Kæden har netop aflagt regnskab i deres svenske afdeling, som åbnede sin første butik i 2022, men i dag allerede nærmer sig hele 30 butikker.
I Sverige er ambitionen at konkurrere med den svenske kæde Biltema, som de allerede konkurerer med i Danmark.
Biltema har i Sverige 61 varehuse, hvilket betyder, at danske Thansen sigter højt.
Kædens ekspansion har været drevet af en tro på det store potentiale i nabolandet, som koncernchef Bent Jensen tidligere udtalte til Dagens handel: "Vi ser det som et naturligt skridt at udvide vores marked til også at omfatte Sverige."
Thansen har nu offentliggjort resultaterne for sit første fulde driftsår i Sverige, og det er positive nyheder. I 2023 lykkedes det virksomheden at øge sin nettoomsætning markant fra 630.500 DKK til 16,185 millioner DKK efter åbningen af flere nye butikker.
Det skriver det svenske net magasin Marcusoscarsson.
Trods stigende driftsomkostninger, som steg fra 2,145 millioner DKK til 29,185 millioner DKK, formåede Thansen at opnå et overskud på en million svenske kroner.
De er altså godt på vej til at etablere sig i Sverige, og ved udgangen af 2024 forventer Thansen allerede at have mellem 15 og 17 butikker i Sverige, og målet er at nå op på 30 butikker inden 2027.
Ifølge Thansens Sverigechef, Kim Clausen, er det afgørende at finde de rigtige lokationer og naboer for at nå dette mål. "Lykkes det, når vi de 30 butikker om fem år. Ja, på sigt kan vi komme til at overhale både Danmark og Norge," sagde Clausen.
Thansen blev grundlagt i 1991 af Bent Jensen, og har allerede et solidt fodfæste i Danmark med 84 butikker og yderligere 40 butikker i Norge.
Sortimentet spænder bredt og inkluderer bildele og udstyr, dæk og fælge, cykler, camping- og marineudstyr, elektronik, værktøj samt leg og fritid.