Det er nok ikke gået nogens næse forbi, at det er blevet voldsomt dyrt at skulle parkere i storbyer.
Ser man bare på vores hovedstad, København, kan man finde priser på helt op over 40 kroner i timen.
I dag er det mange steder muligt at bruge et automatisk system, der gør det muligt ikke at skulle foretage sig andet end at køre ind og ud af parkeringshuset.
Herefter vil pengene enten blive opkrævet eller trukket automatisk.
Men her er selve parkeringen dog ikke det eneste, der kan blive dyrt.
Det måtte 46-årige Tommy Brakstad sande, da han var i et storcenter for at ordne et privat ærinde med sin firmabil.
Tommy, som driver et lyd- og lysudlejningsfirma, havde parkeret bilen ved Lagunen Storcenter i Bergen i Norge.
Fordi det var en firmabil, modtog han parkeringsafgiften på faktura, og da den ikke blev betalt til tiden, modtog han en rykker af de større.
For med den ubetalte parkeringsafgift på blot 15,5 danske kroner fulgte et rykkergebyr på hele 290 danske kroner.
Det fortæller han til Dagbladet.
Den markante stigning i beløbet på over 1.800 procent satte rent ud sagt Tommys pis i kog, og han nægtede at betale det høje gebyr. "Jeg har ikke set en tilsvarende stigning i faktura rykker før," siger han til Dagbladet og fortæller, at han besluttede at tage kampen op.
Parkeringsselskabet Time Park bekræftede, at forskellen i gebyret skyldtes, at det var en firmabil, og derfor var gebyret højere.
Selskabets administrerende direktør Henrik Begby Andersen forklarer over for Dagbladet, at gebyret for virksomheder er reguleret af en EU-forordning fra 2013 og derfor er højere end for privatpersoner.
Efter en længere dialog mellem Tommy Brakstad og parkeringsselskabet lykkedes det ham dog at få sagen trukket tilbage, efter at han kunne dokumentere, at han var på stedet som privatperson.
Han endte dermed med kun at betale det oprindelige beløb på 15,5 kroner.
Tommy Brakstad er dog stadig kritisk over for de høje gebyrer i parkeringsbranchen og mener, at selskaberne ofte udnytter folks uvidenhed eller mangel på tid til at klage. "Det er big business for parkeringsselskabet," siger han og påpeger, at sådanne gebyrer kan opleves som uretfærdige og urimelige af forbrugerne.
Parkeringsselskabet understreger, at det ikke har nogen interesse i at tjene penge på gebyrer og arbejder på at tilbyde de laveste fakturagebyrer i branchen.