Nogle gange må man gå alternativt til værks, hvis man ønsker at få noget gjort.
En kommunalt boligselskab fra Sverige vinder nu overskrifter, fordi det med et særligt træk har fået dets mange lejere til at reducere vandforbruget markant.
Sådan skriver mediet SVT.
Helt konkret udsendt selskabet tusindvis af vandtætte timeglas til dets lejere, i håbet om at få dem til at tage kortere brusebade.
Resultatet af den særlige tilgang til problemet har resulteret i en betydelig besparelse på 30 millioner liter vand.
Besparelsen i liter vand er målt i månederne efter initiativet blev lanceret, sammenlignet med samme periode året før.
Enkelt, men effektivt
Under el-krisen blev selskabets, ABK, 9.200 lejere udstyret med et fire-minutters timeglas og vejledning til at reducere vandforbruget.
Det enkle, men effektive værktøj tiltrak opmærksomhed i medierne over hele Sverige og fungerede som en påmindelse om, at de små ændringer kan gøre en stor forskel i hverdagen.
Jonas Rosenberg, der er kommunikationschef i ABK, fortæller om initiativets baggrund:
"Vi sendte det ud som en invitation og en lille påmindelse om, at man kan spare i hverdagen."
Han tilføjer, at kampagnen, kombineret med myndighedernes opfordringer om at spare på vandet, havde en synlig effekt på lejernes vandforbrug.
Den mest markante reduktion hos lejere var steder, hvor vandforbruget faldt med 13 procent. Den samlede besparelse endte på otte procent.
På årsbasis kunne Jonas Rosenberg oplyse, at lejernes vandforbrug i 2023 var seks procent lavere end året før.
Det viser bare, hvordan små skridt og tiltag kan bidrage til at reducere ressourcespild og fremme bæredygtig adfærd i hverdagen.