En forsker har slidt og slæbt for at få sin ph.d., men den blev også brugt til noget nyttigt, da han valgte at finde ud af, hvilken vittighed, der er verdens sjoveste.
Gregory Brown har delt en YouTube-video, hvori han snakker om vittigheden.
Joken, der er verdens sjoveste, blev faktisk bekræftet i at være netop dette i kølvandet af en undersøgelse, der blev foretaget for 20 år siden.
Psykolog Richard Wiseman iværksatte undersøgelsen via hjemmesiden LaughLab i 2001, hvor han i løbet af et år fik 1,5 millioner mennesker fordelt over hele verden til at bedømme fem tilfældigt udvalgte vittigheder fra en database, der rummede mere end 40.000 vittigheder.
Resultaterne er inde. Den sjoveste vittighed i verden er:
"To jægere er ude i skoven, da den ene kollapser. Han ser ikke ud til at trække vejret, og hans øjne er blevet helt glasagtige. Den anden tager sin telefon frem og ringer til alarmcentralen. Han gisper efter vejret: "Min ven er død! Hvad kan jeg gøre?" Operatøren siger: "Jeg kan hjælpe, så slap helt af. Vi skal først sikre, at han er død." Der er en stilhed, og så lyder et skud. Tilbage i telefonen siger fyren: "Okay, hvad nu?"
Hvad mener du så om den?
Ifølge Wiseman endte vittigheden med at vinde som følge af sin universelle appel.
"Mange af de indsendte vittigheder fik højere vurderinger fra bestemte grupper af mennesker, men denne vittighed havde virkelig universel appel," udtaler han over for The Guardian, hvorefter han tilføjer:
"Desuden finder man vittigheder sjove af mange forskellige årsager. Nogle gange får de os til at føle os overlegne i forhold til andre, de mindsker den følelsesmæssige virkning af angstprovokerende situationer eller overrasker os på grund af en eller anden form for inkongruens. Jægernes vittighed indeholdt alle tre elementer."
Ifølge Scott Weems, der er forfatter til "Ha! The Science of When We Laugh and Why", er følelsen af overraskelse afgørende.
"Jeg tror, at smag for komedie varierer så meget, fordi humor ikke handler om opsætninger eller punchlines. I stedet handler det om 'overraskelsens spark', om at tænke på én måde og så pludselig vende den tankegang om," siger han i en diskussion af Wisemans undersøgelse i HuffPost.
"Der er brug for chok og overraskelse, men der skal også være et mål. Grunden til, at vittigheder om døde babyer er så usympatiske, er, at den samme ingrediens, der giver chokket, også efterlader os med nogle uheldige billeder, når vittigheden er forbi."