Derfor bør du altid spise kernerne og skallen på din vandmelon

Af: Ida Hansson

|

26/05/2023

Underholdning
Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock
Det er nok de fleste af os, der bare smider skallen ud, men det er faktisk en rigtig dårlig idé.

Mest læste i dag

Intet smager mere af sommer end en sprød, saftig, forfriskende vandmelon. Faktisk er vandmelonen ikke bare utrolig lækker- den er også helt vildt sund. ALT på vandmelon er sundt.

Ny forskning siger, at vandmelonspisere har en tendens til at have en diæt af højere kvalitet med mere fiber, magnesium, kalium, vitamin A og andre antioxidanter, plus lavere i tilsat sukker og mættet fedt end folk der ikke spiser vandmelon, siger Dawn Jackson Blatner ifølge Aol.

Vandmelon er jo næsten tilgængeligt hele året rundt, men gå ikke glip af de sommerlige meloner, for det er på det tidspunkt, de er på sit højeste.

"I sommermånederne er der større sandsynlighed for, at du finder meloner dyrket i USA, hvilket betyder, at de har kortere rejsetid og er friskere, når de først ankommer til butikkerne, plus at det ofte er billigere og smager endnu bedre, " tilføjer Dawn Jackson Blatner.

Her er en oversigt over nogle af de sundhedsmæssige fordele ved vandmelon, ifølge ernæringseksperter:

Ifølge det amerikanske landbrugsministerium indeholder 15o gram vandmelon:

Kalorier: 45,6
Fedt: 0,2g
Kolesterol: 0mg
Natrium: 1,52mg
Kulhydrat: 11,5 g
Fiber: 0,6g
C-vitamin: 12,3mg
Kalium: 170mg
Calcium: 10mg
Vitamin A: 865 IE
Lycopen: 6.890 mikrogram

"Vandmelon bidrager med vigtige antioxidantnæringsstoffer, der understøtter sygdomsforebyggelse og overordnet velvære," siger Christina Meyer-Jax, RDN, LDN, Standard Process ernæringsformand og assisterende professor ved Northwestern Health Sciences University.

Det er også en god måde at øge dit vandindtag på- især på de varme sommerdage.

Ydermere er vandmelon kendt for at være godt for fordøjelsen, forebygge sygdomme og hjælpe immunforsvaret.

Vil du skrue lidt ekstra op for sundheden, så skal du spise både skallen og kernerne. Skallen har et højt fiberindhold som hjælper med at bremse sukkeroptagelsen i tarmen og dæmper stigningen i blodsukkeret.

Vandmelonkerner kan spises rå eller tørret. Hvis du spiser cirka 30 gram kerner, så får du 8 gram planteprotein lige ind i kroppen.

Anbefalet til dig