DR undgår krise

24/1/23 10:07

Nicolai Haugsted

Foto: Shutterstock
“Disney Sjov”-erstatning er blevet taget godt imod af seerne.

Nytår er for mange et tegn på en ny start. Men det er ikke alle nye ændringer der bliver taget godt imod.

Den 30 november sidste år kunne DR nemlig afsløre, at “Disney Sjov” ville stoppe på den danske sendeflade, efter nytår. Dermed ville en 31-års gammel fredagstradition forsvinde fra public-service kanalen. Det skriver B.T.

I stedet ville kanalen erstatte det populære tegneserieprogram med det nye initiativ “FredagsTamTam”, der ville bestå af nordisk-produceret indhold.

Denne nyhed faldt langt fra i god jord hos mange danskere, der hurtigt fløj til tasterne for at udtrykke deres utilfredshed.

Lars Thiesgaard, der har lagt stemmer til en lang række tegneseriefigurer som Johnny Bravo, Pumba fra “Løvernes Konge”, og Scooby-Doo, udtalte sig i efteråret om DR’s beslutning:

»Dem, jeg tror, bliver hårdest ramt – og det kan jeg godt forstå – er forældregenerationen. De har selv set nogle af de her serier som 'Bubbi-bjørnene', og de har nu selv børn, som de ser det med (...) Det er jo blevet en tradition lidt ligesom 'Disneys Juleshow'. Hvis ikke man ser det, er det ikke jul. Og på samme måde tror jeg også, 'Disney Sjov' er blevet for mange: Det er ikke rigtig fredag, hvis ikke vi ser 'Disney Sjov'”.

Men heldigvis er vanen bestående af tegnefilm og fredagsslik, stadig stor hos børn og unge. “FredagsTamTam” kom nemlig godt fra start, og opnåede høje seertal.

Ifølge analysebureauet Nielsen.com, der har trukket seertal på de to programmer samt det sidste afsnit af “Disney Sjov”, viser tallene at det nye program i gennemsnit tiltrak 284.333 seere per afsnit, hvorimod det populære Disney-program nåede ud til 335.000.

Skulle man være en del af segmentet der alligevel savner Mickey, Anders og resten af Andeby, så kan man finde en hel sektion på streamingtjenesten Disney+ med netop titlen “Disney Sjov”, hvor man i de kommende weekender kan se de velkendte tegnefilm, der tidligere har været vist i programmet.

“Det er op til Disney, hvordan de ønsker at brande sig. Vi er jo helt klar over, at Disney+ har mange af de serier, der har været sendt i Disney Sjov, og vi er selvfølgelig glade for, at fans af de gamle serier kan blive ved med at gense dem. Lige nu har vi mest fokus på vores nye tilbud til børnefamilierne” udtaler DR’s chef for børne- og ungdomsafdelingen, Morten Skov.