Hvis du har set HBO's seneste serie af "The White Lotus", filmet på Sicilien, er chancerne for, at du har set den knaldorange cocktail, der er med i næsten hvert eneste afsnit, og som sendte Redditors i gang med at prøve at finde ud af, hvad det var.
Den berømte italienske cocktail, kendt som Aperol Spritz - som er en del italiensk bitter apéritif Aperol, dels prosecco, dels sodavand og garneret med en skive appelsin - har været en populær drink i Europa i årtier.
Ifølge Campari, producenten af Aperol, vinder aperitif markedsandele i USA, delvist på grund af dens gentagne optrædener i "The White Lotus". Det skriver INSIDER.
"Hvis du ser på White Lotus, som er en vigtig serie, vil du se så mange orange glas – den perfekte Aperol-servering gennem hvert eneste afsnit. Det har helt klart en indflydelse," sagde Bob Kunze-Concewitz, CEO fra Campari Group, i et opkald med investorer i tirsdags.
Campari Group, som også ejer Campari og Espolòn tequila blandt andre mærker, sagde i sit årsresultat for 2022 tirsdag, at Aperol er et af dets største vækstområder i USA.

Foto: Shutterstock
Aperol Spritz er ofte en drink der deler vandene. I 2019 udgav The New York Times en artikel med titlen: "Aperol Spritz Is Not a Good Drink", hvor Times-skribenten Rebekah Peppler sammenlignede "den Instagram-venlige" drink med "en Capri Sun efter fodboldtræning på en varm dag." Og "ikke på en god måde."
På trods af at det er noget splittende, vokser Aperols tilstedeværelse i USA. Aperol-salget, som udgør 22 % af Camparis samlede portefølje, voksede med næsten 50 % i USA i 2022.
Campari er ikke den eneste virksomhed, der ser et løft fra det, der er blevet døbt som "The White Lotus"-effekten. Ifølge rejseappen Hopper steg søgninger efter Sicilien-flyvninger og hoteller med 50 % i løbet af den tid, programmet blev sendt i slutningen af 2022.