Efter TV-succes: Helt særlig drink sælges nu som aldrig før

27/2/23 06:42

Ida Hansson

Foto: YouTube/White Lotus
En helt særlig drinks har boostet alkoholsalget.

Hvis du har set HBO's seneste serie af "The White Lotus", filmet på Sicilien, er chancerne for, at du har set den knaldorange cocktail, der er med i næsten hvert eneste afsnit, og som sendte Redditors i gang med at prøve at finde ud af, hvad det var.

Den berømte italienske cocktail, kendt som Aperol Spritz - som er en del italiensk bitter apéritif Aperol, dels prosecco, dels sodavand og garneret med en skive appelsin - har været en populær drink i Europa i årtier.

Ifølge Campari, producenten af ​​Aperol, vinder aperitif markedsandele i USA, delvist på grund af dens gentagne optrædener i "The White Lotus". Det skriver INSIDER.

"Hvis du ser på White Lotus, som er en vigtig serie, vil du se så mange orange glas – den perfekte Aperol-servering gennem hvert eneste afsnit. Det har helt klart en indflydelse," sagde Bob Kunze-Concewitz, CEO fra Campari Group, i et opkald med investorer i tirsdags.

Campari Group, som også ejer Campari og Espolòn tequila blandt andre mærker, sagde i sit årsresultat for 2022 tirsdag, at Aperol er et af dets største vækstområder i USA.

Foto: Shutterstock

Foto: Shutterstock

Aperol Spritz er ofte en drink der deler vandene. I 2019 udgav The New York Times en artikel med titlen: "Aperol Spritz Is Not a Good Drink", hvor Times-skribenten Rebekah Peppler sammenlignede "den Instagram-venlige" drink med "en Capri Sun efter fodboldtræning på en varm dag." Og "ikke på en god måde."

På trods af at det er noget splittende, vokser Aperols tilstedeværelse i USA. Aperol-salget, som udgør 22 % af Camparis samlede portefølje, voksede med næsten 50 % i USA i 2022.

Campari er ikke den eneste virksomhed, der ser et løft fra det, der er blevet døbt som "The White Lotus"-effekten. Ifølge rejseappen Hopper steg søgninger efter Sicilien-flyvninger og hoteller med 50 % i løbet af den tid, programmet blev sendt i slutningen af ​​2022.