En æra er forbi: TV2 ZULU lukker

Underholdning
Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock
Den populære underholdningskanal bliver nedlagt

Mest læste i dag

I mere end 20 år har TV2-kanalen ZULU underholdt størstedelen af det yngre publikum med diverse komedieformater og stand-up specials.

Men den 27. Marts bliver Zulu et kapitel i TV2-historiebøgerne. Kanalen bliver nemlig lagt i graven, skriver TV2 Nyheder.

I stedet bliver ZULU-formatet slået sammen med den nuværende onlineplatform TV2 ECHO, og får navnet “ECHO” i sin enkelthed. Målgruppen vil være rettet mod ungdomssegmentet i aldersgruppen 20-30 år.

“Det er en helt central opgave for os at blive ved med at være relevante for de mere end 800.000 danskere, der er mellem 20 og 30 år, og sikre, at vi er med til at starte samtaler, skabe nysgerrighed og inspiration med en styrket tilstedeværelse der, hvor målgruppen befinder sig” fortæller TV2’s indholdsdirektør, Lotte Lindegaard i en pressemeddelelse.

Det nuværende TV2 ECHO har allerede haft stor succes med at nå ud til det yngre segment, på de sociale medier. Samlingen af ECHO og ZULU vil derfor have formålet at samle de to underholdningsudbydere som et samlet flagskib.

“Med det nye TV 2 ECHO udvider vi med flere genrer og fortæller historier fra målgruppens perspektiv i et bredt mix af reality, fiktion, dokumentar og aktualitetshistorier. Vi vil også samle de yngre seere om alt det, vi deler, og ved at gøre det under ét brand bliver det tydeligere, hvad målgruppen kan forvente at få hos os” fortæller indholdsdirektøren.

“Når vi samler to indholdsbrands, er det med ambitionen om at skabe et bredere og mere dynamisk indholdstilbud. ECHOs programtemaer bredes ud i flere fortællinger og formater på sociale medier samt på tv2.dk. Tv2.dk er der, hvor vi lige nu har allerbedst fat i målgruppen, så ved siden af TV 2 ECHO intensiverer vi vores digitale nyhedsindsats over for dem. De unge vil gerne opdateres, og det er en central public service-opgave for os at bidrage til”.

Selvom navnet forsvinder, vil ZULU’s programmer fortsætte med at køre. Det gælder blandt andet populærserier som “Minkavlerne” og “Stormester UK”. Derudover vil comedyshows på TV2 ECHO også fortsætte succesen, samtidig med at der vil blive udviklet en comedy-livekanal på TV2 Play. Ungdomssegmenet vil derfor fortsat være omdrejningspunktet for den nye kanal-satsning.

“ZULU har repræsenteret det unge og originale i mange år og leveret fantastisk underholdning og dagsordensættende begivenheder, vi aldrig vil glemme. ZULU har dog ikke længere den relevans hos målgruppen, som den havde i brandets ungdom, og derfor er tiden nu kommet til at gøre noget nyt” fortæller Lotte Lindegaard.

Anbefalet til dig